FrågaKÖPRÄTTKöplagen13/05/2022

Vad gäller vid köp av hund som inte ägdes av säljaren och som får nedslag på besiktningen?

Hej! Jag har köpt en valp av en uppfödare som visar sig vara en väldigt oseriös person. Vi har ingått ett avtal om en avbetalning på valpen, men valpen fick nedslag på besiktningen och på besiktningsprotokollet av valpen står det att en annan äger hunden än den som ingått avtalet med mig. Vad gäller i detta läge? Står inte heller vem eller vart jag skall betala in den sista betalningen till och de som har kenneln har gått skilda vägar och jag sitter nu i klistret. Vad gör jag? Polisanmälan är upprättad.

Lawline svarar

 Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte om uppfödaren är en privatperson eller näringsidkare (företag), vilket jag behöver veta då det aktualiserar olika lagar. Då jag inte vet vad som står i ert avtal utgår jag från att det förutsätts att en valp ska klara en besiktning för att uppfylla avtalets krav. Jag kommer därför att redogöra för vad som gäller i båda situationerna avtalsrättsligt. Att valpen egentligen ägs av någon annan är ett s.k. sakrättsligt problem om inte säljaren haft tillåtelse att sälja valpen av personen, men jag kommer att redogöra för vad som gäller om så inte är fallet. Jag kommer vidare sammanfatta för vad som gäller i ditt fall.

Konsumentköplagen

Om man köper något av en näringsidkare (företag) som privatperson anses man vara en konsument (1 kap. 3 § konsumentköplagen, KKL). Lagen är tvingande, vilket innebär att avtalsvillkor inte kan slutas till nackdel för konsumenten. Vid ett köp ska varan i fråga leva upp till det som följer av avtalet (4 kap. 1 § KKL). Ett fel föreligger t.ex. om det är en s.k. tredje man som äger varan, d.v.s. inte säljaren som har äganderätten utan någon annan (12 § KKL). Konsumenten har i sådana fall rätt att hålla inne på betalningen (5 kap. 3 § KKL) eller häva köpet, vilket innebär att avtalet upphör och prestationerna ska gå tillbaka (5 kap. 8 § KKL).

Köplagen

Om man köper något som privatperson av en annan privatperson gäller i stället Köplagen, vilken är en dispositiv lag och innebär att lagen gäller i den mån inget annat är avtalat (3 § Köplagen, KöpL). Avtalet gäller således före lagen. Varan som är avtalad om ska stämma överens med de egenskaper etc. som följer av avtalet, och om den avviker från detta och vad köparen med fog (rimligen) kunnat förutsätta är varan att anse som felaktigt (17 § KöpL). Köparen har däremot en undersökningsplikt, vilket innebär att man inte får åberopa fel som man måste antas ha känt till innan köpet (20 § KöpL). Köparen kan häva köpet om felet är av väsentlig betydelse och säljaren insåg eller borde insett detta (39 § KöpL). Vid rättsliga fel där t.ex. det är tredje man som egentligen hade äganderätten till varan har köparen rätt till ersättning för den skada den har lidit om den inte kände till eller borde ha känt till felet (41 § KöpL).

Sakrättsligt

Godtrosförvärv innebär att t.ex. att ett köp har gjorts, men säljaren inte var rätt ägare till saken, vilket som sagt kan orsaka problem för vem som är den rätta ägaren.

Till att börja med är en hund en lös sak, lösöre, i lagens mening. För att ett godtrosförvärv ska aktualiseras krävs det att det rör sig om lösöre, ett köp, byte, eller gåva och överlåtaren ska ha fysisk besittning av lösöret (2 § första stycket godtrosförvärvslagen, GTFL). Förvärvaren ska vara i god tro vilket den anses vara om det är sannolikt att förhållandena och omständigheterna var sådana att personen inte borde ha misstänkt att överlåtaren saknade rätt att förfoga över egendomen (2 § andra stycket GTFL). Om förvärvaren är i god tro har denne äganderätt till egendomen. Undantag för detta är om den rätte ägaren förlorat egendomen genom att någon olovligen har tagit den eller tvingat till sig den genom våld eller hot om våld som framstod som trängande fara. Om det dock gått sex månader och den rätte ägaren inte har krävt tillbaka saken i fråga har denne förlorat äganderätten (3 § GTFL). När förvärvaren av egendomen som inte var säljarens, har innehaft egendomen i tio år får förvärvaren äganderätt till egendomen genom hävd så länge denne fortfarande är i god tro (4 § GTFL). Den rätte ägaren har rätt att få tillbaka egendomen mot lösen (betalning), och ska kräva tillbaka den inom sex månader från att denne fick kännedom om innehavet av egendomen (5 § GTFL).

Ditt fall

Beroende på om du köpte valpen av en privatperson eller näringsidkare gäller som sagt olika regler, men konsekvensen blir egentligen densamma, att du kan hålla inne på betalningen samt har en rätt att häva köpet. Skillnaden är om du köpt den av en privatperson gäller avtalet före lagen, men jag vet i detta fall inte vad som framgår av ditt avtal. Vidare har du även en undersökningsplikt vid köp av en privatperson, men jag presumerar att du har uppfyllt den i mitt svar. Du borde därför oavsett inte behöva betala resterande som återstår av avbetalningen då varan, valpen, ifråga inte uppfyller avtalets krav.

Gällande att det är en annan person som egentligen står som ägare till hunden borde inte orsaka problem för dig, såvida den egentliga ägaren inte har samtyckt till försäljningen av den. I sådana fall om du fullföljer köpet och får valpen i din ägo gäller som jag ovan redogjort att du har äganderätten till den under förutsättningen att du var i god tro och inte visste eller anade att säljaren inte ägde valpen. Den egentliga ägaren har som sagt rätt att i sådana fall betala lösen för att få tillbaka valpen.

För övrigt har jag länkat till lagen för alla lagrum förutom konsumentköplagen, med anledning av att det precis kom en ny uppdaterad konsumentköplag nu i maj och den har inte hunnit publiceras på lagen.nu.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline!

Vänligen,

Filippa ErikssonRådgivare