Vad gäller vid en provanställning och när tar en sådan slut?

Hej! Jag har under 6 månaders period varit provanställd på en firma utan kollektivavtal, med inriktning om att att bli fast anställd efter dessa 6 månader. Men samma vecka som jag skulle gå över till fast så tar min chef in mig på möte och säger att han vill förlänga min provanställning med 6 månader (omedelbar verkan). Jag som ovetande arbetstagare skriver då på ett nytt avtal som provanställd i 6 månader och senare får reda på av andra arbetsgivare att det inte är lagligt att göra så. Vad kan jag göra åt den här saken?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag förstår din fråga som att du har varit provanställd i 6 månader på ett företag. Efter att 6 månader har löpt ut har din arbetsgivare erbjudit dig en ny provanställning på ytterligare 6 månader som du har tackat ja till. Eftersom din fråga handlar om anställningsformer och för att det inte finns kollektivavtal kommer jag i mitt svar utgå från lagen om anställningsskydd (LAS).

Vad gäller vid en provanställning och när tar en sådan slut?

Provanställningen är en tillåten anställningsform som arbetsgivaren kan erbjuda arbetstagaren (6 § LAS). Prövotiden för en provanställning får maximalt vara under sex månader och inte längre (6 § första stycket LAS). Om dessa sex månader har passerat och om ingen part har sagt upp avtalet innan sexmånadersperioden är slut, så innebär detta att provanställningen automatisk går över till en tillsvidareanställning (fast anställning). Om arbetsgivaren vill att provanställningen ska ta slut i förväg så krävs det att denna meddelar arbetstagaren om detta minst två veckor i förväg (31 § LAS).

Vad gäller i ditt fall?

Eftersom din provanställning har löpt ut och din arbetsgivare inte har sagt upp avtalet i förväg innebär detta att du enligt lag har en tillsvidareanställning. Det din arbetsgivare har gjort är alltså fel. Att du skrev på ett nytt provanställningsavtal har ingen rättslig verkan, detta då det inskränker dina rättigheter och det nya avtalet är därför ogiltigt (2 § andra stycket LAS). Du har alltså just nu en tillsvidareanställning.

Om du är medlem i ett fackförbund även om kollektivavtal saknas på arbetsplatsen, rekommenderar jag att du vänder dig till dem och även pratar med din chef om vad som gäller.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jasmin Öykü ÖzdemirRådgivare