Vad gäller vid en intermittent anställning?

Hej!

Jag har tidigare fått ett vikariat för en tjej som varit föräldraledig igen, men nu ska hon börja jobba deltid igen och jag har fått erbjudande om att vara kvar som timanställd. Företaget säger att de kommer ringa in mig när jag behövs. Får man verkligen ha en sådan osäker anställning enligt lagen? Är det ens en typ av anställningsform?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Så som jag tolkar din situation har din arbetsgivare inte erbjudit dig en tillsvidareanställning efter att ditt vikariat har upphört. Du har heller inte några fasta timmar där du måste jobba, utan du får erbjudanden om jobb på förfrågan av din arbetsgivare. Anställningsformen du beskriver är en så kallad intermittent anställning. Detta brukar i vardagligt tal benämnas tim - eller behovsanställning.

Varje gång du jobbar anses du inneha en allmän visstidsanställning, som upphör att gälla vid varje arbetsdags slut. När du kommer till arbetsplatsen får du en visstidsanställning och när du går hem för dagen upphör densamma, 5 § första punkten LAS.

Som svar på din fråga är detta en tillåten anställningsform för arbetsgivaren att erbjuda, trots att det kan verka osäkert. Det är dock viktigt att ha i åtanke att du aldrig har en skyldighet att tacka ja till passen din arbetsgivare erbjuder dig.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och har du fler funderingar är du välkommen att ställa fler frågor!

Med vänlig hälsning,

Sara DjogicRådgivare