Vad gäller vid en intermittent anställning?

Hej, jag är "timanställd" på en trampolinpark, men i mitt avtal står ingenting om arbetstid eller sysselsättningsgrad. Vad innebär det för både mig och min arbetsgivare? Hur många timmar kan de kräva att jag ska arbeta, och vilka möjligheter har jag att påverka antalet timmar?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Timanställning, även kallas intermittent anställning, är en anställningsform som inte faller under de traditionella anställningsformer som uppges i 5 § Lag (1982:80) om anställningsskydd (LAS).

Karakteristiskt för denna anställningstyp är att du som arbetstagare inte har ett fast arbetstidsmått. Anställningen grundar sig på behovet från arbetsgivarens sida. Dock måste arbetsgivaren vara förutsägbar i hur denne lägger upp ditt arbete, AD 2020 nr 46. Alltså saknar du en garanti att arbeta ett visst antal timmar per månad. Däremot uppstår en arbetsskyldighet om du och din arbetsgivare bestämt att du ska arbeta en viss dag. Om det å andra sidan finns ett schema som båda parter godkänt en tid i förväg är du som arbetstagare skyldig att dyka upp de tider ni kommit överens om.

Sammanfattningsvis innebär denna anställningsform att du som arbetstagare dels har färre skyldigheter och dels färre rättigheter om man jämför med till exempel en tillsvidareanställning. Samma gäller för arbetsgivaren.

Mitt råd är att ha en dialog med arbetsgivaren för att skapa förutsägbarhet om hur ni ska lägga upp ditt arbete så att du kan planera utefter det.

Hoppas du fick svar på din fråga. Har du övriga frågor är du varmt välkommen att återkomma.

Med vänliga hälsningar,

Carl HansenRådgivare