Vad gäller om tandläkaren glömmer röntgenskydd?

Hej

Jag var hos en tandläkare i Nybro de skulle ta röntgen i mina alla tänder de glömde att skydda mig med röntgen skydd de tog flera röntgenbilder utan gummiskydd Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I strålskyddslagen regleras hur verksamhet med bla röntgen ska bedrivas. I 3 kap. 10 § föreskrivs att den som låter bedriva verksamhet med joniserande strålning ska i den utsträckning som behövs från strålskyddssynpunkt och med hänsyn till verksamhetens eller arbetets art och andra förhållanden vidta åtgärder och försiktighet för att skydda människor mot skada (3 kap. 10 § tredje punkten). Troligtvis har tandläkaren i det här fallet bedömt det som så att strålningen i detta fallet var helt ofarlig för dig och således behövs inte ytterligare skyddsåtgärder vidtas. Strålskyddsmyndigheten sätter upp riktlinjer för hur mycket strålning en person får utsättas för per år, detta värde uppstiger till 20 mSv, en tandröntgen utsätter dig för ungefär 0,01 mSv.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare