Vad gäller om min bil är inlämnad på bilverkstad och verkstaden går i konkurs?

Vad gäller om min bil är inlämnad på bilverkstad (ex. för service) och verkstaden går i konkurs under tiden??

Får jag ut min bil genast utan problem?????

Hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågan du ställt är om du har rätt att få tillbaka din inlämnade bil från verkstaden som går i konkurs under tiden bilen repareras. Därmed berörs sak- och konkursrätten för att besvara din fråga.

Vad innebär konkurs?

Konkurs är ett tvångsförfarande som beslutas för en fysisk eller juridisk person och innebär att gäldenären (hen som försätts i konkurs på grund av skulder) inte längre får råda över sina tillgångar (1 kap. 2 § konkurslagen (KL)). Konkursens syfte är att avveckling sker av gäldenärens tillgångar för att borgenärers(de som gäldenären har skulder till) intressen ska tillgodoses. Konkurs föreligger endast om gäldenären är på obestånd, dvs. att gäldenären faktiskt inte rätteligen kan betala sina skulder i takt med att de förfaller och denna oförmåga är inte tillfällig (1 kap 2 § 2 st. KL). Konkursförvaltaren måste se till att gäldenären är på just obestånd, annars kommer domstolen inte sätta denne i konkurs. I detta fall utgår jag från att domstolen redan försatt verkstaden i konkurs och beslutet gäller i sådant fall omedelbart (16 kap. 4 § KL).

Rangordning av fordringar i konkurs

Ur en sakrättslig synvinkel kan de krav och fordringar som aktualiseras i en konkurs rangordnas i olika grupper. Borgenärerna i en konkurs kommer att ingå i någon grupp som hänger samman med en viss turordning. I den första gruppen stadgas bland annat separationsrätt på grund av bibehållen äganderätt till egendom i gäldenärens besittning. Separationsrätten utgörs av sådana krav där borgenären menar sig ha en rätt att undanta viss egendom från konkursen. Detta på grund av att borgenären har en sakrättsligt skyddad rätt till denna egendom som går före övriga borgenärers krav. I ditt fall innebär separationsrätten alltså rätt att återfå viss egendom (bilen) från konkursboet. Du har visserligen inte besittning över bilen, men du har fortfarande kvar äganderätten till den.

Separationsrätt till bilen förutsätter vissa juridiska krav. Du ska (i) ha bättre rätt till bilen (ii) som är individualiserad - egendomen går att identifiera och (iii) bilen ska vara bibehållen - densamma som från början. Kraven innebär i korthet att du ska ha äganderätt till bilen, du ska kunna peka ut den genom registreringsnummer och bilen ska vara i behåll i verkstaden.

Råd

Du kan i praktiken rakt av åka till verkstaden och kräva att få din bil tillbaka, då ditt anspråk angår en specifik bil som du kan peka ut genom dess registreringsummer. Min rekommendation är att du kontaktar konkursförvaltaren och kräver att få din bil tillbaka. Konkursboet har ingen rätt att inkludera bilen bland gäldenärens övriga egendom, eftersom att du har separationsrätt till den. Du har således goda förutsättningar att få bilen tillbaka.

/Vänligen,

Viktoria TomssonRådgivare