Vad gäller om man köper en fastighet för lägre pris än taxeringsvärdet?

Om man köper en fastighet av släkting för marknadsvärdet, efter 2 oberoende värderingar, (525.000 på grund av vattenskada) fast taxeringsvärdet är 668.000. Hur ska detta redovisas, beskattas?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Svaret på din fråga regleras i inkomstskattelagen (IL). Beskattningstidpunkten för eventuella kapitalvinster och kapitalförluster är det år då tillgången avyttras (se 44 kap. 26 IL). Vad som avses med avyttring framgår av 44 kap. 3-4 §§ IL. Om en tillgång anses ha avyttrats aktualiseras alltså beskattning. När det istället gäller gåvor är dessa skattefria enligt 8 kap. 2 § IL. Vid situationer av så kallat blandat fång, alltså när överlåtelsen innehåller både inslag av gåva och köp, gäller särskilda principer. Förutsatt att de civilrättsliga gåvokriterierna är uppfyllda (det ska finnas en gåvoavsikt hos givaren, gåvan ska vara frivillig/villkorslös och det ska ske en förmögenhetsöverföring) gäller följande vid blandat fång av fastigheter.

Bedömningen av om överlåtelsen med det blandade fånget ska anses utgöra köp eller gåva görs vid fastigheter utifrån den i praxis etablerade huvudsaklighetsprincipen. Detta betyder att om det anses finnas någon gåvodel i överlåtelsen ska hela transaktionen ses som en gåva. Bedömningen görs genom att fastighetens taxeringsvärde jämförs med ersättningen som lämnas för fastigheten. Om ersättningen understiger taxeringsvärdet anses en gåvodel i transaktionen föreligga, och hela överlåtelsen ses då som gåva (se t.ex. RÅ81 1:29).

I ditt fall är ersättningen som du ska lämna lägre än fastighetens taxeringsvärde. Således kommer hela överlåtelsen av fastigheten att ses som en gåva. Detta innebär att din släkting inte kommer beskattas alls eftersom gåvor är skattefria (8 kap. 2 § IL). För din del gäller följande: du kommer i enlighet med kontinuitetsprincipen att inträda i givarens skattemässiga situation (se vidare 44 kap. 21 § IL). Detta innebär att din anskaffningsutgift för fastigheten kommer att bli samma anskaffningsutgift som din släkting hade för fastigheten. Det är detta belopp som kommer ligga till grund för ditt omkostnadsbelopp, och således även din eventuella kapitalvinst/kapitalförlust, om du i framtiden beslutar dig för att sälja fastigheten (se vidare 44 kap. 13-14 §§ IL).

Hoppas att detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Ted WinströmRådgivare