FrågaAVTALSRÄTTGåva28/08/2023

Vad gäller om jag vill ge min del av bostadsrätten i gåva till min sambo?

Hej. Jag och minfru äger gemensamt en BRF lägenhet och är båda medlemmar i föreningen. Behöver jag tillstånd av föreningen för att ge min fru min del i gåva mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som rör överlåtelse av bostadsrätt regleras i Bostadsrättslagen (1991:614) - BRL.

Att ge bort din andel i bostadsrätten som gåva är en form av överlåtelse. Enligt 6 kap 1 § BRL får en bostadsrätt ges i gåva endast som gåvotagaren beviljas medlemsskap i föreningen. Du skriver att ni båda är medlemmar i föreningen varför något medlemsskap inte behöver beviljas - det är redan beviljat.

Gåvobrev

Förutom beviljat medlemsskap i föreningen ska även ett gåvobrev upprättas (6 kap 4 § BRL). Detta ska vara skriftligt och undetecknat av både gåvotagare och gåvogivare samt innehålla uppgifter om vilken lägenhet som avses. Det är också viktigt att det framgår att det rör sig om en gåva och att det är din del som överlåts i gåva samt dess storlek.

Det kan också vara en god idé att låta föreningen ta del av gåvobrevet.

Att tänka på

Vid sidan av lagstiftningen är det också möjligt för bostadsrättsföreningar att anta egna stadgar. Förutom att ovanstående ska vara uppfyllt råder jag dig att ta kontakt med föreningen - det kanske finns stadgar i föreningen som säger något utöver ovanstående och därför kan det vara en god idé att kolla med dem så att allt blir korrekt.

Jag hoppas att det gav dig tillräckligt med svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Tilda HanssonRådgivare