FrågaAVTALSRÄTTÖvrigt11/07/2021

Vad gäller om ena delägaren vill sälja fastigheten, men inte den andra delägaren?

Min sambo och jag äger 1 fastighet, hälften var, en av oss vill sälja den andra inte, vad gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

För att besvara din fråga ska vi kika i samäganderättslagen (SamägL). Det ska noteras att lagen är sk dispositiv, vilket innebär att om ni har avtalat om någonting som avviker från lagens bestämmelser så gäller avtalet före lagen (1 § SamägL). Jag utgår dock ifrån att ni inte har skrivit något annat avtal och att samäganderättslagens bestämmelser därför blir tillämpliga.

Eftersom ni tillsammans äger fastigheten är ni båda delägare. Som utgångspunkt gäller att varje förfogande och förvaltning med den samägda fastigheten i sin helhet kräver samtycke från samtliga delägare (2 § SamägL). Med förfoga avses bland annat försäljning. Samtycke från den andra delägaren krävs alltså om fastigheten i sin helhet ska säljas.

Varje delägare har dock rätt att förfoga över sin andel i den samägda egendomen. Som delägare har man alltså rätt att sälja sin andel utan att den andra delägaren behöver samtycka till det. En delägare har också möjlighet att hos domstol ansöka om att fastigheten ska säljas på en offentlig auktion (6 § SamägL). Delägare som motsätter sig en försäljning kan begära anstånd med en sådan försäljning men då krävs synnerliga skäl, vilket är en väldigt hög tröskel och svår att få igenom.

Som svar på din fråga gäller alltså som utgångspunkt att ni båda måste vara överens om en försäljning, men att det finns en möjlighet för ena delägaren att genom ansökan hos domstol få till en försäljning på en offentlig auktion.

Hoppas du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Emma NilssonRådgivare