vad gäller om en person vill sälja en sommarstuga men inte den andra?

Hej, min mamma äger en sommarstuga tillsammans med min moster( ingift). Nu vill min moster sälja sin del men inte min mamma. Jag är dessutom arvinge till 50% om min mamma skulle gå bort. Är hon tvungen att sälja eller hur fungerar det?

Mvh Cathrine

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

När det gäller sommarstugan är Samäganderättslagen tillämplig.

Huvudregeln enligt lagen är att alla måste vara överens om förändringar som rör den gemensamma egendomen. (se 2 § Samäganderättslagen) Det betyder att både din mamma och moster måste vara överens om att sommarstugan ska säljas. Din mamma är alltså inte automatiskt tvungen att sälja bara för att din moster vill det.

Dock finns det en möjlighet att få ansöka om att få sommarhuset sålt på offentlig auktion ifall delägarna inte är överens. Det räcker då med att din moster väljer att begära en sådan försäljning – även om din mor inte skulle gå med på det. Sommarhuset får dock inte säljas på offentlig auktion om en av delägarna (din mamma) visar att det finns synnerliga skäl emot det. ( se Samäganderättslagen 6 §)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare