Vad gäller om en arbetsgivare avbryter provanställningen sista dagen?

Äger ett företag och har en fråga om provanställning. Den anställde hade en provanställning hos oss i 6 månader som sträckte sig fram till 23 september. Jag meddelade henne den 23 september (hon hade vart sjuk innan) att hennes provanställning inte skulle övergå till tillsvidareanställning. Vi är inte medlem i någon fackförening och det ska behandlas enlig LAS.

Hennes fack säger att eftersom hon inte fick besked senast 2 veckor innan provanställningens slut så övergår det automatiskt till tillsvidareanställning, och eftersom det stod i provanställningsavtalet att det är 2 månaders uppsägning så menar dem att hon har rätt att jobba/få lön för ytterligare två månader. De kan tänka sig att förhandla att hon får lön och anställningen sträcker sig fram till 31 oktober.

Vi har pratat med fysioterapeuterna som vi är medlemmar i (har inget fackligt avtal). De säger att enlig LAS skulle det sägas upp 14 dagar innan provanställningen upphörde. Det betyder dock inte att det automatiskt övergår till tillsvidareanställning utan den anställde i stället får 14 dagar där hon får jobba vidare/få lön från det hon fick beskedet. Alltså 14 dagar från 23 september. Hon ska alltså få lön till 7 oktober. Eftersom vi sa till den 23 september så är det inom tidsperioden för hennes provanställning och går därav inte över till tillsvidareanställning. Har hon däremot fått beskedet en dag senare så hade det gått över till tillsvidareanställning. vad gäller?

Se på lagen och prejudikat : AD 2003 nr 115

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag förstår att det kan vara svårt att veta vad som gäller men jag ska försöka hjälpa dig så gott jag kan med stöd i lag och rättsfall.

Enligt lagen om anställningsskydd (LAS) ska en arbetsgivare ge besked minst två veckor i förväg om en provanställning ska avbrytas utan att övergå i en tillsvidareanställning. Det är dock möjligt för en arbetsgivare att avbryta provanställningen omedelbart, det vill säga på sista dagen den 23e september i ditt fall. Eftersom man i ett sådant fall bryter mot bestämmelsen i LAS kan arbetsgivaren bli skyldig att betala allmänt skadestånd (6 § andra stycket och 31 § LAS).

Enligt rättsfall från Arbetsdomstolen fanns det i fallet inte någon skyldighet att betala ersättning för utebliven lön motsvarande den uteblivna underrättelsetiden på två veckor. Detta grundar sig i att om en arbetstagare går miste om uppsägningstid kan ekonomiskt skadestånd utges, men en underrättelsetid anses inte fylla samma funktion som en uppsägningstid (AD 2003 nr 115).

Utifrån din text tolkar jag det som att två månaders uppsägningstid har angetts i anställningsavtalet. I ett rättsfall som gällde en provanställning angavs under rubriken uppsägningstid en månad, varav Arbetsdomstolen angav att eftersom syftet med en provanställning är att den ska övergå i en tillsvidareanställning, förutsatt att ingen av parterna avslutar den innan prövotiden, kan det finnas skäl att i ett anställningsavtal som inleds med en provanställning reglera hur lång uppsägningstiden ska vara därefter. Arbetsdomstolen uttalade att "Det förhållandet att det i ett avtal om provanställning anges en viss uppsägningstid talar därför inte i sig för att parterna avsett att avtala bort möjligheten att enligt anställningsskyddslagen avsluta provanställningen, utan uppsägning och uppsägningstid, genom ett besked". I rättsfallet fann domstolen att parterna därmed inte hade avtalat om en månads uppsägning för att avsluta provanställningen (AD 2020 nr 38).

Sammanfattning

Provanställningen övergår inte automatiskt till en tillsvidareanställning trots att du inte iakttagit två veckors underrättelsetid, eftersom du har avbrutit provanställningen under provanställningstiden. Detta görs med stöd i 6 § andra stycket LAS.

Enligt Arbetsdomstolen finns det i normalfallet inte någon skyldighet att betala ersättning för utebliven lön motsvarande den uteblivna underrättelsetiden på två veckor. Arbetsgivaren kan dock göra sig skyldig att betala allmänt skadestånd för den ekonomisk skada som uppkommit för arbetstagaren.

Ni verkar ha avtalat om två månaders uppsägningstid. Enligt Arbetsdomstolen utesluter detta inte att det ska gälla efter provanställning och att man därför kan avsluta provanställningen omedelbart. Detta är dock något som måste bedömas i relation till i alla omständigheterna i fallet, vilket jag tyvärr inte kan utläsa ur din fråga.

Om du vill ha mer hjälp med dina frågor är min rekommendation att du bokar tid med någon av våra kunniga jurister. Annars hoppas jag att du fått svar på dina frågor!

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare