FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet07/04/2018

Vad gäller när man vill sätta upp ett staket vid tomtgränsen?

Hej. Om jag på min tomt som gränsar till en gång och cykelväg vill sätta upp ett plank. Kommunen äger vägen så de är närmsta granne. Men räknas huset på andra sidan gångvägen som närmsta granne?Jag menar har de något att säga till om. Måste de informeras och kan de överklaga?

Tackar på förhand

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar det som att du vill sätta upp ett plank på tomten som du äger och undrar vem som är din närmaste granne och om de eventuellt skulle ha någonting att säga till om?

Om jag har tolkat din fråga fel, eller har några andra frågor, så är du mer än välkommen att ställa dem till oss igen på Lawline!

Tillämpligt lagrum

3 kap. Jordabalken (JB).

Vad gäller?

Grannar ska visa allmän hänsyn till varandra, vilket framgår av 3 kap. 1 § JB. Detta innebär att grannar bör ta kontakt med varandra när de ska uppföra saker (t.ex. ett staket) som berör dig och din granne.

För att uppföra ett staket krävs normalt inte ett bygglov. Men när det gäller plank och/eller mur så gäller oftast det motsatta. Vid dessa fall är det vanligtvis byggnadsnämnden i din kommun som beslutar om du behöver ansöka om bygglov.

Under vissa omständigheter ska även grannar höras vid ett eventuellt beviljande av ett sådant bygglov.
Relevanta hemsidor att kolla in för mer information staplas upp nedan:

Boverket

Villaägarna

Slutsats

Ta kontakt med byggnadsnämnden i din kommun för att få mer information om vad som gäller för det plank du vill uppföra.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Välkommen med nya frågor till oss på Lawline!

Med vänlig hälsning,

Joakim HassiniRådgivare