Vad gäller när jag fått för lite lön utbetalt?

Hej! Min arbetsgivare har sedan uppskattningsvis 3 år betalat ut för lite ersättning för min övertid enligt mitt gällande anställningsavtal. Detta har först uppdagats idag pga att jag har ställt frågan efter att ha fått ovanligt lite utbetalt för arbete på en helg. Jag har då satt mig in i och gått igenom mins lönespecifikationer bakåt i tiden till 2015. Normalt jobbar jag inte mycket övertid men på 3 år om inte längre så har det ju blivit några timmar. Vad har jag för rättigheter gällandes att få ut ersättning som gäller såpass långt bakåt o tiden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Det finns ingen lönelag i Sverige, utan allting som har med lön att göra regleras antingen genom kollektivavtal, policy på arbetsplatsen eller genom ditt anställningsavtal. Det jag kan säga är att du har rätt till din fulla övertidslön, eftersom det är den ni har avtalat om och det är den som står i ditt anställningsavtal. Har du fått för lite lön ska du påpeka detta så fort du märker det till din arbetsgivare. Om det finns en avdelning som har hand om löneadministration är det dit du ska vända dig.

När din arbetsgivare inte betalar ut korrekt lön innebär det att du får en fordran, dvs ett penningkrav, mot din arbetsgivare. Fordran i ditt fall avser den del av din lön som din arbetsgivare inte har betalat ut. Fordran preskriberas tio år efter dess uppståndelse (2 § preskriptionslagen). Preskriptionen innebär att du efter tio år inte längre har rätt att kräva ut din lön (8 § preskriptionslagen). Man kan förnya fordran genom att exempelvis din arbetsgivare erkänner att det har betalats ut felaktig övertid (5 § första punkten preskriptionslagen)

Eftersom du räknat tillbaka till 2015 och sett att din lön var fel även då skulle jag säga att din fordran på din arbetsgivare fortfarande gäller. Jag skulle därför rekommendera dig att i första hand kontakta din arbetsgivare för att reda ut detta. Om din arbetsgivare då säger att denne inte tänker betala ut det du saknar får du kontakta ditt fackförbund (om du är medlem). De kan hjälpa dig att driva ärendet vidare och det går även bra att vända sig till fackförbundet först.

Om du inte är medlem i ett fackförbund och din arbetsgivare säger nej kan du istället vända dig till Kronofogdemyndigheten om ett betalningsföreläggande. Kronofogden ställer krav på att du har ett penningkrav och att detta har fallit till betalning. Eftersom det gäller din lön har kravet fallit till betalning redan nu.

Hoppas detta besvarade din fråga.

Med vänlig hälsning,

Elina BergstedtRådgivare