FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt21/03/2023

Vad gäller när en häck från grannens mark tränger in på ens egen fastighet?

Tacksam för besked vad som gäller för en gemensam häck där större delen står på grannens tomt. De vägrar sköta/klippa häcken vilket medför att långa kvistar som ej klipps på sidorna förstör vår sida i form av hål. Även på höjden klipps inget vilket betyder att långa/höga oklippta kvistar växer en bra bit över vår klippta del. Vad göra? Kan vi kapa halva häcken på vår sida och sätta staket i stället?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder till Lawline med din fråga! Jag tolkar din fråga så att du undrar om du har en lagstadgad rätt att klippa den del av häcken som går över gränsen från din grannes mark in över eran mark.

Frågor gällande rättsförhållandet mellan grannar regleras i 3 kap jordabalken. I 3 kap 2 § jordabalken framgår då att i de fall en rot/ gren tränger in på en fastighet från området intill denna och detta medför olägenhet för fastighetsägaren har denne rätt att ta bort roten/ grenen. I de fall denna åtgärd skulle kunna riskera att medföra skada av betydelse för grannen ska dock grannen få tillfälle att göra detta först. Av doktrinen framgår det att bestämmelsen inte enbart omfattar rotar och grenar utan även buskar och andra växter. Detta innebär alltså att du har en rätt att klippa bort den del av häcken som sträcker sig över till eran fastighet, alternativt att kräva att grannen ska göra det, ifall häcken medför olägenhet för er. Vad som ska omfattas av rekvisitet "olägenhet" är dessvärre inte helt klart. Ur förarbetena kan man dock utläsa att bedömningen främst tar sikte på markens beskaffenhet och att det ställs relativt låga krav när det är en trägård eller åker som häcken tränger in över (se NJA II 1972:1 s 41). Utan att veta exakt hur eran situation ser ut gör jag därför bedömningen att det borde finnas ganska goda möjligheter för er att kunna kräva att den av häcken som växt över till eran fastighet klipps av. Jag skulle dock rekommendera er att åter ta kontakt med eran granne och i första hand försöka lösa situationen på en fredlig väg.

Hoppas mitt svar har varit till hjälp!

Hugo ClemedtsonRådgivare