Vad gäller när det finns flera testamenten?

Om min faster testamenterat sina smycken till mej, men finns ett till testamente då hon och hennes make köpt bostadsrätt och där står det med fri förfoganderätt, vad gäller då?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår din fråga finns det två olika testamenten som din faster har upprättat. Det framgår dock inte riktigt av din fråga om smyckena finns omnämnda i båda testamentena. När det finns två olika testamenten som är upprättade får man försöka utläsa vad som var testatorns avsikt med det nya testamentet, om det ska ses som ett återkallande av det gamla testamentet eller endast som ett tillägg.

Om endast viss del av egendomen omnämns i det senare testamentet är det inte säkert att det är tänkt att vara ett återkallande av det andra testamentet. Om däremot samma egendom (här smyckena) omnämns i båda testamentena, tyder det på att det senare testamentet var tänkt att återkalla det första. I så fall går man på det senare testamentet.

Med vänliga hälsningar

Clara DanelidRådgivare