Vad gäller när accept inte har samma villkor som anbudet?

Hej min fråga lyder såhär.

Jag och 3 stycken till driver ett elföretag och är underentreprenörer till en huvudentreprenör (byggföretag). Huvudentreprenören har begärt in ett anbud/offert från oss vilket vi lämnat över skriftligt. Han säger då till oss att vi har fått jobbet men vill att vi utför jobbet på löpande räkning istället. Min fråga är helt enkelt att om man får göra på det sättet? Man blir ju väldigt "blottad" som underentreprenör om det är okej att göra på detta sättet.

Hans mening är väl säkert att han vill ha ett takpris till slutkund, men skall vi då egentligen inte lämna ett riktpris/budgetpris istället. Ett anbud är väl anbud, antingen accept eller decline. Så egentligen har han ju accepterat anbudet eftersom han vill att vi skall utföra jobbet, men att vi istället går löpande.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att ditt elföretag har lämnat in ett anbud till en huvudentreprenör som har accepterat anbudet, men ändrat ersättningsformen till löpande räkning.

För att besvara din fråga kommer vi att titta på avtalslagen.

När huvudentreprenören accepterar ert anbud men ändrar ersättningsformen till löpande räkning är det en så kallad oren accept. Bindande avtal har därav inte träffats mellan er och huvudentreprenören. För att bindande avtal ska ha träffats måste anbud och accept ha samma innehåll. Den orena accepten från huvudentreprenören gäller därför som ett nytt anbud (6 § avtalslagen).

Nu har ni alltså fått ett anbud från huvudentreprenören som ni måste svara på för att träffa avtal. Accepterar ni huvudentreprenörens anbud har ni ingått avtal med löpande räkning som ersättningsform. Vill ni inte utföra jobbet på löpande räkning ska ni avböja huvudentreprenörens anbud och ange vilken ersättningsform ni vill ska gälla. Löpande räkning behöver inte vara något negativt för er, men jag rekommenderar att ni i så fall avtalar tydliga priser med huvudentreprenören.

Sammanfattningsvis har ni och huvudentreprenören alltså inte ingått bindande avtal. Huvudentreprenörens orena accept gäller som ett nytt anbud. Ni bör därför – oavsett vilken ersättningsform ni vill ska gälla – svara huvudentreprenören om ni accepterar eller avböjer dennes anbud. Om ni avböjer anbudet rekommenderar jag att ni är tydliga med vad ni avböjer; ni kanske fortfarande vill utföra jobbet, bara med en annan ersättningsform.

Behöver du ytterligare vägledning är du varmt välkommen att höra av dig till vår juristbyrå. Du kan boka en tid här, eller ringa oss för att få mer information.
Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt är: 08-533 300 04
Öppettider: Måndag-Fredag kl. 10.00-16.00

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar,

Tim BjärtrosRådgivare