FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut27/04/2019

Vad gäller för underhåll av servitut om det inte är avtalat?

Hur ser bestämmelserna ut kring underhåll av en servitut väg där jag är härskare?

Hur brett får jag röja och hur får jag avvattna dvs dika ur?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt Jordabalkens (JB) bestämmelser finns det möjlighet att i servitutsupplåtelsen avtala om att den tjänande fastigheten ska ombesörja underhåll (14 kap. 1 § st. 2 JB). Jag utgår från att ni inte har någon sådan överenskommelse eftersom du undrar vad som gäller om underhåll i egenskap av ägare till den härskande fastigheten. I sådant fall får vi konsultera 14 kap. 6 § JB. I den bestämmelsen framgår att du i egenskap av ägare till den härskande fastigheten ska handla på ett sådant sätt som inte betungar den tjänande fastigheten mer än nödvändigt. Samt att hålla vägen i sådant skick att skada eller olägenhet inte orsakas i onödan. Det är minst sagt en vag bestämmelse som varken preciserar hur brett du får röja eller dika. Jag rekommenderar att prata med ägaren till den tjänande fastigheten för att komma överens om vad som kan vara rimligt. Är inte det möjligt så bör du välja det minst betungande alternativet eftersom det det finns risker med att välja alternativ som betungar den tjänande fastigheten mer än nödvändigt. Den tjänande fastigheten skulle till exempel kunna stämma in dig inför domstol med yrkande om ersättning och/eller fastställelse om upphävande av servitutsupplåtelsen. Använd en rejäl dos av sunt förnuft helt enkelt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare