Vad gäller för samtycke till LPT när det handlar om barn som ska vårdas?

Vart finner man lagstöd om vad som gäller samtycke till LPT när det handlar om barn som ska vårdas enligt den lagen.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När jag besvarar din fråga kommer jag att använda mig av hälso-och sjukvårdslagen (HSL), patientlagen (PL), patientsäkerhetslagen (PSL) och lag om psykiatrisk tvångsvård (LPT).

Samtycke till vård

Huvudregeln är att hälso-och sjukvård ska bedrivas så att kraven på god vård uppfylls. Detta innebär bland annat att vården ska bygga på respekt för patientens självbestämmande och integritet (HSL 5 kap. 1 §). Att patientens självbestämmande och integritet ska respekteras framgår även i patientlagen (PL 4 kap. 1 §). Dessutom ska vården så långt som möjligt utformas och genomföras i samråd med patienten (PSL 6 kap. 1 §). Dessa lagar som jag precis nämnt menar alltså att det krävs patientens samtycke för att vård ska kunna ges inom ramen för dessa lagar.

När samtycke till vård inte ges

I lag om psykiatrisk tvångsvård finns undantagsregler till de lagar som nämndes ovan, vilket innebär att vårdprinciperna om bland annat patientens självbestämmande och integritet får begränsas. En förutsättning för att tvångsvård ska utföras är att patienten motsätter sig (alltså ger inget samtycke till) sådan vård. Tvångsvård kan annars ges om patienten på grund av sitt psykiska tillstånd inte kan lämna något samtycke (LPT 3 § andra stycket).

Det finns ingen åldersgräns för tvångsvård enligt LPT

Det som jag beskrivit ovan gäller även om personen i fråga är minderårig eftersom det enligt LPT inte finns någon nedre gräns för personer som kan bli föremål för tvångsvård. Här kan tilläggas att den som har fyllt 15 år har rätt att själv föra sin talan i mål och ärenden enligt LPT (LPT 44 § första stycket).

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Hanna Opedal ErikssonRådgivare