Vad gäller för reklamation av katt?

2017-06-20 i Konsumentköplagen
FRÅGA
HejJag föder upp katter och har sålde nyligen katt som efter leverans visade sig må dåligt vilekt inte kändes bra. Som jag förstår så har jag inte rätt att ta tillbaka katten eftersom jag sålt den. Jag förstår också att jag behöver ersätta köpare för att katten har defekter. Min fundering är nu vad som gäller för själva katten. Om köpare reklamerar katten betyder detta då att jag ska få tillbaka katten eller ska jag ersätta katten med hela försäljningsbeloppet och veterinärvården och dessutom låta dem ha kvar katten?
SVAR

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I lagens mening är en katt en sak (lös egendom) och som uppfödare driver du en sorts näringsverksamhet vilket omfattas av konsumentköplagen. Vid reklamation har köparen i första hand rätt att kräva avhjälpande och omleverans, i andra hand prisavdrag eller ersättning för att avhjälpa felet (konsumentköplagen 26-28 §). Köparen får häva köpet, om felet är av väsentlig betydelse för hen (konsumentköplagen 29 §). Vid reklamation av en sak är reparation, d v s avhjälpande av felet som försätter kunden i samma läge som om hen från början fått en felfri vara, aktuellt. I det här fallet när saken är en katt och köparen sällan accepterar omleverans av en annan katt skulle det i första hand vara att ta katten till veterinär (avhjälpande) eller i eftersom köparen har katten i sin besittning i andra hand att ersätta köparen för veterinärkostnaderna (ersättning för att avhjälpa felet). Detta förutsätter att ett veterinärbesök återställer samtliga kattens defekter. Om katten efter ett eventuellt veterinärbesök fortfarande skulle ha defekter och det är väsentligt för köparen har köparen rätt att häva köpet, eller så kan prisavdrag bli aktuellt. Håll en dialog med köparen.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga och att katten blir återställd efter veterinärbesöket.

Med vänlig hälsning,

Lenita Pettersson
Du är välkomna att boka en erfaren jurist för fortsatt juridisk rådgivning genom att skicka en kostnadsfri bokningsförfrågan till Lawlines Juristbyrå här.
Våra jurister på Lawline Juristbyrå erbjuder rådgivning inom en rad olika områden och hjälper dig i ditt specifika ärende utifrån ditt behov.
Fick du svar på din fråga?
Senaste besvarade frågorna inom Konsumentköplagen (1249)
2021-07-26 Har fått 2 varor hemskickat istället för 1, kan jag behålla den andra?
2021-07-25 Vad gäller för hävning av köp och rätt till skadestånd vid dröjsmål?
2021-07-22 Kan jag häva köpet av en bil som det är fel på?
2021-07-18 Säljaren motsätter sig reklamation

Alla besvarade frågor (94255)