Vad gäller för beskattning vid försäljning av bostad utomlands?

Hej! Jag har ett hus i Luxemburg som jag ska sälja när jag flyttar tillbaka till Sverige. Måste jag betala skatt på vinsten i Sverige eller bara i Luxemburg?

Lawline svarar

Huruvida du kommer bli skattskyldig i Sverige för försäljningen beror på några olika faktorer.

Skattskyldighet i Sverige

Om du är obegränsat skattskyldig i Sverige vid tiden för försäljningen ska du som huvudregel betala skatt för alla dina inkomster i Sverige, även om de uppstår utomlands. Det finns tre kriterier som kan leda till att du är obegränsat skattskyldig i Sverige, dessa är om du är bosatt i Sverige, stadigvarande vistas i Sverige eller har en väsentlig anknytning till Sverige. Stadigvarande vistelse kan bland annat vara en sammanhängande period om sex månader då du vistas i landet. Väsentlig anknytning till Sverige kan du ha om du tidigare varit bosatt i landet och fortfarande har en stark anknytning till Sverige.

Är du istället begränsat skattskyldig i Sverige är du i regel inte skattskyldig för inkomst av försäljning av bostad utomlands. Begränsat skattskyldig är i regel den som inte bor i Sverige och inte har väsentlig anknytning till landet.

Övriga omständigheter

Andra omständigheter som kan spela roll för din skattskyldighet är eventuella skatteavtal mellan Sverige och Luxemburg. För att få närmare svar på din fråga rekommenderar jag Skatteverkets rättsliga vägledning på området, alternativt att du ringer skatteverket eftersom de som statlig myndighet har en serviceskyldighet att hjälpa dig med dina frågor.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare