Vad gäller brev och liknande handlingar vid husrannsakan?

Hej!

Om polisen kommer till ens hem för göra en husrannsakan, måste de visa upp något papper eller typ av beslut fattat av en åklagare eller är det bara man sånt man ser i filmer? Och har polisen rätt att läsa ens brev, papper och liknande om de genomför en personell husrannsakan?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss med din fråga!

Husrannsakan regleras i Rättegångsbalken (RB) 28 kap. Ett beslut om husrannsakan fatas normalt av förundersökningsledaren, åklagare eller domstol men kan även fattas av en polisman, se RB 28 kap. 4-5 §. De är alltså inte nödvändigt att visa upp ett sådant papper som kan ses på film.

Brev eller liknande handling som hittas under en husrannsakan få i allmänhet inte öppnas eller undersökas närmare, med undantag för vad sm stadgas i RB 27 kap. 12 §. Där anges att en sådan undersökning ska göras av domstol, undersökningsledare eller åklagare. Sådan egendom får alltså beslagtas av polisen, men inte öppnas eller undersökas närmare.

Hoppas svaret varit till din hjälp, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Mvh,

Frida SundinRådgivare