FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 11/02/2019

Vad gäller angående lön runt helgdagar?

Får man betalat på röda dagar fast man inte jobbar? Även om julafton inte är röd?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det regleras inte i lag hur lön ska hanteras på sådana dagar. Huruvida man får betalt eller inte kan bland annat bero på kollektivavtalet och vilken anställningsform man har.

Det vanligaste är att lönen är densamma varje månad om man är månadsavlönad, oavsett om den faktiska arbetstiden varit annorlunda - dvs då det varit röda dagar eller runt jul. Detta kan dock variera beroende på vilken bransch man jobbar inom och i sådant fall framgår det av kollektivavtalet, om sådant finns. Anställningsavtalet kan i, annat fall, också innehålla sådana bestämmelser.

Om man är timavlönad är huvudregeln att man enbart får betalt för de dagar man arbetar, om inte annat framgår av eventuellt avtal. Då hanteringen av detta inte regleras i lag är det alltså av kollektivavtalet eller eventuellt av anställningsavtalet som detta framgår.

Ovan nämnt är i vart fall vad som brukar gälla för respektive anställningsform.

Hoppas svaret har gett dig klarhet i frågan och tveka inte att höra av dig igen om du har fler funderingar!

Vänliga hälsningar,

Amanda KeithRådgivare