Vad för påföljder kan man välja som konsument vid fel på vara?

Hej

Jag köpte en barnvagn för cirka en månad sedan. Jag upptäckte 3 dagar sedan jag fick hem vagnen att själva bilbarnstolen som ingick i köpet inte funkade på chassit. Så jag kontaktade butiken jag köpte vagnen ifrån och frågade om de hade möjligtvis att skicka mig en ny stol. Vilket de gjorde men det var samma problem med den stolen. Dom vill att jag reklamerar tillbaka hela vagnen men får ingen ny tillbaka då den är slutsåld. Då vagnen annats för övrigt funkar så vill jag behålla vagnen men få antingen pris avdrag för stolen eller någon annan sorts kompensation för all strul. Nu till min fråga, vad har jag rätt till?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du köpt vagnen som privatperson, vilket gör att reglerna som ska användas finns i konsumentköplagen (KKöpL).

Vad innebär fel på varan?

En vara ska stämma överens med vad som avtalats, vilket exempelvis innebär att varans egenskaper och kvalitet ska stämma överens med det man kan förvänta sig när man köpte den (16 § KKöpL). I detta fall har du köpt en vagn med tillhörande bilbarnstol, och man kan då förvänta sig att man ska kunna montera stolen i en bil eftersom det är syftet med produkten. Eftersom man inte kan montera den är det fel på varan (bilbarnstolen uppfyller inte sitt syfte eller ändamål) (16 § andra och tredje stycket KKöpL). Det ska sägas att om säljaren sagt att bilbarnstolen inte fungerar i vissa bilar så kan bedömningen om det är fel på varan bli annorlunda, men jag antar att något sådant inte sagts och kan utgå från att det är ett fel på bilbarnstolen.

Säljaren ansvarar för fel som fanns när varan avlämnades till dig (när du fick varan) och fel som visar sig inom sex månader antas ha funnits när säljaren avlämnade varan (20 och 20a § KKöpL). Eftersom det här felet visade sig direkt när du fått bilbarnstolen antas alltså felet ha funnits på varan redan när du fick den, och därför ansvarar säljaren för detta.

Eftersom säljaren ska ansvara för detta fel kan du kräva vissa påföljder - alltså kan du kräva vissa saker från säljaren (22 § KKöpL). För att detta ska bli aktuellt måste du reklamera (meddela säljaren om detta) inom en viss tid (23 § KKöpL). Det framgår dock i din fråga att du redan uppfyllt denna plikt, vi kan därför gå vidare till vilka saker du kan kräva från säljaren.

Vad kan du kräva från säljaren på grund av felet på varan?

I första hand har du som konsument rätt att kräva omleverans (ny vara) eller avhjälpande (att säljaren fixar felet) (26 § KKöpL). I detta fall verkar det dock inte som en bra lösning eftersom säljaren redan provat att skicka en ny som inte heller funkade i bilen och felet verkar snarare vara att konstruktionen på bilbarnstolen inte passar din bil vilket gör att det antagligen inte heller kan fixas av säljaren. Säljaren har rätt att försöka lösa felet med hjälp av omleverans eller avhjälpande först, även om du som köparen kräver något annat (27 § KKöpL). Det verkar dock på säljaren att de inte vill göra detta, eftersom de dels redan provat att skicka en ny och dels bett dig reklamera hela köpet. Det är därför inte aktuellt med dessa lösningar.

Eftersom varken omleverans eller avhjälpande är aktuellt har du rätt att kräva prisavdrag eller häva hela köpet (28 § KKöpL). Felet får hävas om det är väsentligt för dig (29 § KKöpL), men eftersom du vill ha kvar din barnvagn och inte vill häva hela köpet så kan du istället kräva prisavdrag. Prisavdraget ska motsvara felet, vilket innebär att du borde få ersättning som täcker priset på bilbarnstolen, eftersom den inte gick att använda alls. Dock fick du den på köpet och man får då antagligen istället bestämma prisavdraget till varans värde (28 § KKöpL).

Vidare har du som köpare rätt till skadestånd för skador som felet orsakat (30 § KKöpL), men eftersom det inte framgår av frågan att några ytterligare skador uppstått så bortser jag från detta, men återkom gärna om du undrar mer över det.

Har du fler funderingar kan du alltid titta på Konsumentverkets hemsida som kan ge ännu fler svar på vad du har för rättigheter som konsument.
Jeanna de MaréRådgivare