Vad får Trafikstyrelsen ta hänsyn till vid återkallelse av körkort?

Hej.

Jag körde för fort i Danmark förra sommaren och blev således bestraffad enligt Dansk lag med dryga böter och indraget tillstånd att köra bil i Danmark.

I enlighet med Dansk lag så skulle jag avlägga ett "körprov" för att villkorligt få lov att framföra fordon i Danmark. Detta förbud gäller på livstid om jag inte avlägger körprovet.

Nu, nästan ett år efter förseelsen har Trafikstyrelsen i Sverige beslutat sig för att återkalla mitt körkort.

Kan det vara riktigt att man ska bli dubbelt bestraffad? Jag har ju inte ens gjort något fel i Sverige.

Trafikstyrelsen hänvisar till körkortslagen kap5 3§4 enl nedan.

4. körkortshavaren i annat fall vid förande av ett motordrivet fordon eller en spårvagn har överskridit högsta tillåtna hastighet, kört mot rött ljus, underlåtit att iaktta stopplikt, kört om vid övergångsställe eller brutit mot någon annan regel som är väsentlig från trafiksäkerhetssynpunkt, allt om överträdelsen inte kan anses som ringa.

"I annat fall"....- Jag tror att de hänvisar till en fortkörning för över 3,5 år sedan.

Är det inte så att tidigare förseelser, som är mer än två år gamla inte skall tas i beaktning vid ett beslut om återkallelse av körkort?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om återkallelse av körkort hittar du i körkortslagen (KkL).

Det finns inget hinder för Transportstyrelsen att beakta trafikbrott som körkortsinnehavaren gjort sig skyldig till utomlands. Tvärtom är det inte ovanligt att Transportstyrelsen hänvisar till trafrikförseelser som begåtts i ett annat land i ett beslut om återkallelse. I så fall kan det vara så att de danska myndigheterna översänt trafikbrottet och domen till Trafikstyrelsen.

Det saknas dessutom explicita begränsningar av hur nära i tiden förseelserna måste ligga för att de ska kunna ingå i Trafikstyrelsens bedömning. Utifrån praxis gäller däremot att Trafikstyrelsen vanligtvis beaktar förseelser som ligger högst två till tre år tillbaka i tiden.

Överklagande

Om du anser att Trafikstyrelsens beslut är felaktig kan du överklaga beslutet (8 kap. 1 §, 7 kap. 2 § KkL). Överklagandet ska lämnas till beslutsmyndigheten, dvs Trafikstyrelsen, inom 3 veckor från det att du tagit emot beslutet som också ges möjlighet att ompröva beslutet (23 § förvaltningslagen). Om myndigheten står fast vid sin bedömning överlämnas överklagandet till förvaltningsrätten inom den domkrets där du är folkbokförd.

Med vänlig hälsning,

Simon WikströmRådgivare