Vad får man för påföljder av att snatta?

hej jag snattde från ica för 22kr vilket var jätte dumt polisen pratade om att jag kan få böter och hammna i brottsregistret jag undrar bara vad för straff man kan få för mitt brott jag är 17 år

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

När det rör sig om en ringa stöld för under 1000 kr är påföljden böter eller fängelse i högst sex månader (8 kap 2§ Brottsbalken). Det vanligaste straffet är böter då fängelsestraff enbart döms ut i särskilda fall. Eftersom du är över 15 år så är du straffmyndig, vilket innebär att du kan dömas till påföljd och då troligen böter (1 kap 6 § brottsbalken).

Det är vanligt att åklagaren att åklagaren beslutar om straffläggande eller åtalsunderlåtelse eftersom du är under 18 år. Om åklagaren i ditt fall gör detta blir det ingen rättegång, men brottet kommer ändå synas i ditt belastningsregister. Detta kan då påverka din möjlighet att få körkort eller att få vissa arbeten. Vid åtalsunderlåtelse beslutar åklagaren att inte väcka åtal trots att den misstänkte bedöms vara skyldig till brottet. Detta kan åklagaren göra om brottet är lindrigt och den misstänkte ung. Har åklagaren beslutat om åtalsunderlåtelse tas brottet bort från belastningsregistret tre åt efter beslutet. Annars är brottet kvar i belastningsregistret i fem år (17 § punkten 9 Lag om belastningsregister).

Exakt vad för påföljd du kommer få och hur länge detta kommer synas i ditt belastningsregister kan jag dock inte säkert svara på, men troligen rör det sig om böter och att detta kommer synas i ditt belastningsregister precis som polisen sa.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Emelie SalehiRådgivare