Vad får en make göra med den gemensamma bostaden och vad innebär det att den är enskild egendom?

Jag och min man är gifta. Vi har äktenskapsförord sedan 2004 som anger enskild egendom. Vi sålde vår bostadsrätt och delade lika på vinsten. Om jag, för min vinstandel, köper en ny bostad som vi gemensamt flyttar in i är egendomen oantastbart min enskilda oavsett vad som händer med min make, t ex hans ekonomi? Har hört talas om någon praxis om säger att avsett gemensamt boende är gemenstant oavsett vem som betalar för det. Vore väldigt tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om makars egendom och ekonomiska förhållanden hittar du i äktenskapsbalken (ÄktB). Jag kommer dels berätta hur man ser på egendom som "trätt istället" för enskild egen och sen kommer jag beskriva lite särskilda regler som gäller för just gemensamt boende.

Är bostaden din enskilda egendom?

En makes saker, fastigheter, pengar eller annan egendom är enskild om den gjorts till enskild egendom i ett äktenskapsförord, genom ett villkor i ett testamente, gåvobrev eller vissa andra situationer (ÄktB 7 kap. 2 §). Det finns också en regel som säger att det som har "trätt i stället" för enskild egendom också är enskild egendom. Med detta menar man att om man t. ex. har en sak som är enskild egendom och säljer den, så är pengarna fortfarande enskild egendom. Köper man någonting med pengar som är enskild egendom, så är den saken enskild egendom. Utifrån din beskrivning borde alltså bostaden du har köpt vara din enskilda egendom.

Vad betyder det att en bostad är enskild egendom?

Att något är enskild egendom betyder att det inte ingår i en bodelning mellan makarna. En bodelning görs i samband med en skilsmässa och görs också om en make avlider, innan arvet ska från den avlidna maken ska fördelas.

Hur kan din rätt att förvalta bostaden begränsas?

Även om den gemensamma bostaden är din enskilda egendom får du inte göra vad du vill med den under äktenskapet. Du får t. ex. inte sälja er gemensamma bostad utan din makes samtycke. Du får inte heller hyra ut eller låta inteckna bostaden utan samtycke. Är bostaden fast egendom måste du dessutom få ett skriftligt samtycke från maken för att göra såna saker (ÄktB 7 kap. 5 §). Anledningen till detta är så klart att du ska kunna ta vilka beslut du vill över din makes hem, utan att den får ta ställning till det.

Hur påverkar din makes ekonomi din rätt till bostaden?

Skulle din make bli skuldsatt och t. ex. fåt sin egendom utmätt av kronofogden är det ägandet som är det viktiga. Så länge du har köpt någonting och är den enda ägaren av det du köpt kommer inte den egendomen kunna tas i anspråk för att betala din makes skulder. Det låter som att det är du som har köpt bostaden själv och då är du ägaren. Om din makes ekonomi blir sämre kan du inte förlora bostaden.

Det finns något som kallas dold samäganderätt som går ut på att man i vissa fall kan vara officiell ägare av något, men i en domstol så ses makarna som samägare av egendomen. Villkoren för det är att egendomen har köpts för gemensamt bruk, den som inte är "offentlig ägare" ska ha gett något ekonomiskt bidrag för att köpa egendomen och båda makar ska ha utgått från att de egentligen ägde egendomen tillsammans när de köpte den. I ditt fall låter det som om du har betalat för bostaden helt själv och det kanske inte heller fanns någon tanke om att ni skulle äga bostaden tillsammans. I så fall finns det ingen dold samägande och du är ensam ägare och, som jag beskrev i stycket ovan, inte behöver ge upp din bostad om din make fick problem med ekonomin.

Sammanfattning

Det låter från din beskrivning som om bostaden är din enskilda egendom. Detta kan bero på hur ert äktenskapsförord är formulerat. Står det tydligt att allt var och en äger är enskild egendom borde det inte vara några problem. Står det istället mer specifikt att din andel i den förra bostaden, eller dina pengar som du köpte den nya bostaden med var enskild egendom kan det vara bra att skriva ett nytt förord som förtydligar att er nya bostad också är enskild. I det fallet är bostaden sannolikt fortfarande enskild egendom, men det är aldrig en nackdel att hålla äktenskapsförord uppdaterade så att inget blir fel.

Trots att bostaden är enskild egendom får du inte göra vad du vill med den. Du får t. ex. inte sälja eller hyra ut den, så länge den används som er gemensamma bostad.

Vad gäller din makes ekonomi är det din äganderätt som spelar roll. Så länge det verkligen bara är du som köpt bostaden utan något bidrag från din make ska det inte vara någon fara för så kallat dold samäganderätt, utan du är den enda ägaren. Då får inte bostaden användas för att t. ex. betala din makes skulder.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp. Dök det upp fler frågor nu eller vill ni ha hjälp med att uppdatera ert äktenskapsförord är du välkommen att ställa en ny fråga eller boka tid med en av våra jurister.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare