FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut03/12/2021

Vad bör stå med i ett servitut?

Jag ska upprätta ett servitut där vår fastighet ska få nyttjanderätt till grannens brun. Vad bör stå i servitutet? Tanken är att grannen ska sköta underhåll på brunnen. Vi ska betala en engångsavgift för servitutet och sedan kunna fritt använda vattnet som kommer till vår tomt genom en vattenledning från brunnen.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler för servitut går att hitta i 14 kap. jordabalken (JB).

Krav på servitut enligt lag

Det finns vissa formkrav för att ett servitut ska vara giltigt:

(1) Servitutet ska upplåtas skriftligen av ägaren till den tjänande fastigheten (den fastighet som upplåter servitutet åt en annan fastighet, det vill säga din granne i ditt fall).

(2) Både den härskande fastigheten (din fastighet) och den tjänande fastigheten (din grannes fastighet) ska anges i den skriftliga upplåtelsehandlingen.

(3) Ändamålet med upplåtelsen måste anges i den skriftliga upplåtelsehandlingen, exempelvis rätten att nyttja brunnen.

Om dessa formkrav inte är uppfyllda är servitutet inte giltigt (14 kap. 5 § JB).

Övrigt som bör finnas med i servitutet utifrån din beskrivning

Gällande skötseln av underhållet: Ägaren till den tjänande fastigheten (din grannes fastighet) kan åta sig att sköta underhållet av brunnen (14 kap. 1 § andra stycket JB). Om inget annat står föreskrivet i servitutet är det dock ägaren till den härskande fastigheten (din fastighet) som ska ansvara för underhållet av brunnen (14 kap. 6 § andra stycket JB). Om ni båda är överens om att det är grannen som ska sköta underhållet bör det framgå i den skriftliga upplåtelsehandlingen eftersom ansvaret för underhållet i annat fall ligger på dig.

Gällande betalningen: Ett servitut kan förenas med en avgift/ersättning men inget krav på det finns uppställt i lagen vilket innebär att ni fritt kan bestämma kring det. Om ni kommer överens om att en viss engångsavgift ska betalas kan det vara bra att skriva i upplåtelsehandlingen vilken summa det rör sig om och att det rör sig om en engångsavgift för att missförstånd inte ska uppstå längre fram.

Slutligen är utgångspunkten att ett sådant servitut som ni avser att upprätta löper på obestämd tid (och gäller för framtida fastighetsägare om servitutet registreras i fastighetsregistret hos Lantmäteriet). Det går dock att begränsa löptiden för servitutet genom att skriva in det i den skriftliga upplåtelsehandlingen om ni skulle önska det.

Sammanfattningsvis finns det alltså vissa formkrav som måste finnas med för att servitutet ska vara giltigt. Gällande skötseln av underhållet bör det skrivas in i upplåtelsehandlingen eftersom ansvaret för skötseln annars tillfaller dig. I övrigt kan det vara en fördel att skriva in sådant som ni kommer överens om, exempelvis gällande betalning, för att missförstånd inte ska uppstå men det är inget krav för servitutets giltighet.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga.

Vänligen,

Felicia SandvikRådgivare