Vad bör man göra om man blivit attackerad av en närstående?

Jag har fysiskt blivit attackerad av min syster under gångna helgen. Hon kastade sig över mig, kastade ner mig på marken och skrek åt mig, då hon tyckte att jag hade varit otrevlig mot hennes pojkvän. Hon går tyvärr inte att prata med då hon bara skriker åt mig. Det var många som såg händelsen och blev chockade. Dessutom ljuger hon om vad som hänt, att jag skulle ha misshandlat henne. Jag stod bara där och hon hoppade på mig. Hon skrek lappjävel till han som hjälpte mig avvärja hennes attack. Jag råkade klösa henne på hakan i självförsvar. Hon har bett honom om ursäkt i ett sms till hans fru och förklarade att hon irriterat sig på mig hela sitt liv, men att det var för att jag hade avhyst pojkvännen. Nu undrar jag vad jag ska/kan göra? Hon har alltid kommit undan med det hon gör. Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta om du kan hålla din syster ansvarig för det hon gjort, eller om du skulle kunna lösa situationen på något annat sätt. Eftersom hon fysiskt attackerat dig kan det röra sig om ett brott. Regler om detta finns i brottsbalken.

Regler om stöd och hjälp från socialtjänsten finns i socialtjänstlagen.

Din systers agerande skulle kunna vara misshandel
Du beskriver att din syster har attackerat dig helt oprovocerat. Eftersom hon hoppat på dig och kastat ned dig på marken verkar hon ha haft avsikt att skada dig. Jag vet dock inte om du blev skadad i och med händelsen. Om du blev skadad har du troligtvis blivit utsatt för misshandel (3 kap. 5 § brottsbalken). Det skulle dock kunna röra sig om endast en ringa misshandel då jag tolkar informationen i din fråga som att du i alla fall inte blev allvarligt skadad. En tumregel är nämligen att en misshandel ska anses som ringa om den utsatte inte behöver åka till sjukhus på grund av sina skador.

Du kan polisanmäla händelsen
Jag har inte all information i fallet för att kunna bedöma om det verkligen rör sig om en misshandel. Du kan polisanmäla händelsen så att polisen kan utreda händelsen mer ingående, eftersom det din syster utsatt dig för troligtvis är ett brott. Även om det känns svårt att polisanmäla en närstående så skulle det som sagt kunna röra sig om ett brott och då kan det vara bra att anmäla det till polisen. För att få ersättning för eventuella skador från exempelvis ditt försäkringsbolag är det också viktigt att anmäla. Eftersom det rör sig om ett våldsbrott så måste du för att anmäla ringa eller besöka polisen. Du kan läsa mer om hur du gör en polisanmälan på polisens hemsida. Vill du läsa mer om polisanmälan och ytterligare stöd vid just misshandel finns det också att läsa mer om på deras hemsida.

Socialtjänsten har ett ansvar för stöd till våldsutövare
Om du inte vill polisanmäla din syster kan du försöka prata mer med henne. Du skriver däremot att hon inte vill lyssna på dig när du försöker prata med henne. När du skriver att hon alltid kommer undan med det hon gör tolkar jag det som att hon har gjort liknande saker tidigare. Du kan försöka prata med henne igen och förklara att du vill hjälpa henne att ändra sitt beteende. Du skulle då kunna försöka få din syster att vända sig till socialtjänsten i er kommun. Socialtjänsten har nämligen ett ansvar att erbjuda stöd och hjälp till våldsutövare för att de ska kunna ändra sitt beteende (5 kap. 11 a § socialtjänstlagen)

Däremot förstår jag att det kan kännas svårt att nå fram med budskapet, men jag skulle ändå rekommendera dig att försöka. Om det är helt omöjligt att nå fram till din syster skulle jag ändå råda dig att polisanmäla händelsen, trots att det kan kännas jobbigt.

Hoppas att du fått svar på din fråga och lycka till! Om du har några ytterligare frågor, är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline igen.

Vänligen,

Hugo Wejsfelt BorellRådgivare