FrågaPROCESSRÄTTÖvrigt10/11/2019

Vad är skillnaden mellan processrätt och materiell rätt?

Fråga : Vad är skillnaden ? vad berörs inom de processrättsliga och de materiella , exempel

Lawline svarar

Hej! Stort tack dör att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Processrätt

Processrätt är det rättsområde som reglerar förfarandet vid domstolar och skiljedomsförfaranden. Det är följaktligen bestämmelser som reglerar rättegångar och andra processformer. Processrätten kan i sin tur delas in i straffprocess, civilprocess och förvaltningsprocess. Se till exempel Rättegångsbalken (RB), förvaltningsprocesslagen (FPL) samt lagen om skiljeförfaranden (LSF).

Materiell rätt

Med materiell rätt avses de regler som har en handlingsdirigerande funktion och reglerar ett specifikt rättsförhållande. Exempel på sådana lagar är köplagen (KöpL), skadeståndslagen (SkL) och upphovsrättslagen (URL).

Hoppas att du har fått svar på dig fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare