Vad är skillnaden mellan nyttjanderätt och hyresrätt?

Kan nyttjanderätt jämställas med hyresrätt? Om inte, vad är skillnaden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Nyttjanderätt är ett samlingsbegrepp som används för att beskriva flera olika typer av avtal eller juridiska upplägg som innebär en "rättigheter att nyttja" något som tillhör någon annan.

Exempel på nyttjanderätt är arrende och hyra, men nyttjanderätt finns även om upphovsrättens område där det under vissa omständigheter kan vara tillåtet att nyttja, vidaresprida och dra ekonomisk fördel av upphovsmannens verk. Den vanligaste typen av nyttjanderätt är dock hyra. Hyresavtal används i många sammanhang, allt ifrån hyresavtal för bostäder till hyresavtal för kanske en gräsklippare. Det finns inte något formkrav för hyresavtal, vilket innebär att ett hyresavtal kan upprättas muntligt så fort en överenskommelse nås. Att låna gräsklipparen från en granne i utbyte mot en hundralapp kan således innebära att ett muntligt hyresavtal har träffats.

Eftersom hyresavtal och hyra är den dominerande typen av nyttjanderätt som existerar i vardagen, är det inte ovanligt att folk använder begreppen utbytbart.

Jag hoppas att du med detta fått svar på din fråga. Om du har några fler frågor eller funderingar är du välkommen att skriva i kommentarsfältet eller skicka in en ny fråga.

Vänligen,

Hashim Mohammed RithaRådgivare