Vad är påföljden vid skadegörelse?

Hej. Jag ska på huvudförhandling gällande skadegörelse och undrar vad jag kan vänta mig för straff om jag blir dömd. Jag är 23 år och ostraffad tidigare. Jag var så pass berusad vid händelsen att jag själv inte minns om jag är skyldig eller ej. Vad kan jag vänta mig?

Lawline svarar

Hej! Stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Påföljd vid skadegörelse

Skadegörelse regleras i Brottsbalken (BrB). Skadegörelse förekommer i tre grader. Dessa är skadegörelse av normalgraden, ringa skadegörelse samt grov skadegörelse (12 kap. 1-3 §§ BrB). Beträffande de tre olika brotten finns tre olika straffskalor.

Den som förstör eller skadar egendom till men för någon annans rätt till den döms för skadegörelse till fängelse i högst två år (12 kap. 1 § BrB). Detta är skadegörelse av normalgraden. Ringa skadegörelse är skadegörelse som med hänsyn till skadans obetydlighet och övriga omständigheter vid brottet är att anse som ringa. Påföljden är böter eller fängelse i högst sex månader (12 kap. 2 § BrB). Om det istället rör sig om grov skadegörelse är påföljden fängelsestraff, lägst sex månader och högst sex år (12 kap. 3 § BrB). Detta innebär följaktligen att det är enbart om du döms för grov skadegörelse som du måste dömas till fängelse.

Slutsats

Då jag inte har alla omständigheter i ditt fall är det svårt för mig att uttala mig om vilken grad av skadegörelse av de tre möjliga, skadegörelse av normalgraden, ringa skadegörelse samt grov skadegörelse, som du kan tänkas bli dömd för.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att ta kontakt med oss på Lawline igen.

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare