Vad är mordbrand?

Hej är det olagligt att hälla bensin/tändvätska på sig själv och hota att tända på så länge man inte utsätter nån/nåt annat för risk?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Enligt brottsbalken är det inte olagligt att begå självmord. Vad gäller eld är det olagligt att anlägga en brand som innebär fara för annans liv och hälsa eller omfattande förstörelse av annans egendom, enligt 13 kap. 1 § brottsbalken. Enligt 2 § bedöms brottet som grovt om anläggningen av en brand görs i ett tätbebyggt område där branden lätt kan sprida sig. Vid brott mot dessa lagar är domen bordbrand.

Jag hoppas att du inte utför handlingen du beskriver! Hjälp finns att få här.

Vänliga hälsningar,

Greta ApelmanRådgivare