FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt23/12/2019

Vad är lös egendom?

Om man lånar en väns bil är bilen "lös egendom" då?

Enligt lagen.nu sägs att all egendom som inte är fast är lös.

De skriver att det som går att flytta är lös egendom.

Vilka lagtexter kan man hänvisa till?

Vänligen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det finns ingen definition i lagtext om vad som utgör lös egendom. Däremot går det att läsa ut genom att tolka annan lagtext. I jordabalkens 1 kap. 1 §, anges att fast egendom är jord. Enligt 2 kap. jordabalken framgår att även fastighetstillbehör, exempelvis byggnader också är fast egendom. Det här betyder att motsatsvis är all annan egendom lös egendom. Där ingår bland annat bilar, bostadsrätter, aktier, värdepapper och rättigheter.

Sammanfattningsvis utgör bilen lös egendom. Du kan hänvisa till ovannämnda lagrum och svaret finns genom en motsatsvis tolkning av texten.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare