FrågaARBETSRÄTTÖvrigt 26/04/2022

Vad är Lawlines policy rörande skoluppgifter?

På Händiga Hens AB finns en medarbetare, Stina, som har varit allmänt otrevlig vid upprepade tillfällen och även hotat kunder. Till slut säger Händiga Hens AB upp Stina. Stina vände sig då till facket som driver ärendet vidare till Arbetsdomstolen. Domen ger Stina rätt att arbeta kvar på Händiga Hens AB. Ägarna har svårt att acceptera och vill därför driva ärendet vidare. Vart vänder sig Händiga Hens AB?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga framstår, av sin utformning, såsom en skoluppgift. Lawline har som policy att inte besvara sådana. Vi måste därför hänvisa dig till relevant kurslitteratur alternativt vårt frågearkiv

Med detta sagt kan det nämnas att din fråga verkar röra möjligheten att överklaga eller annars angripa ett avgörande från Arbetsdomstolen. För information rörande processen i arbetsrättsliga frågor, särskilt den i Arbetsdomstolen, kan det vara en god idé att börja på Arbetsdomstolens hemsida (kanske finns där information om möjligheten att överklaga domstolens avgörande alternativt information om möjligheten att tillgripa extraordinära rättsmedel).

Skulle det, i själva verket, inte röra sig om en skoluppgift så får du, givetvis, gärna återkomma.

Hoppas du får svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare