Vad är ”källaräktenskap”?

Hej!

Jag och min sambo undrar över begreppet källaräktenskap. Av vad vi läst är det något som innebär att vi anses gifta enligt den islamiska religionen men att vi inte är gifta enligt svensk lag. Stämmer detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Med uttrycket/begreppet "källaräktenskap" menas religiösa "äktenskap" som inte uppfyller kraven som ställs i den svenska lagen, och som därför inte har registrerats som äktenskap hos svenska myndigheter. Att det kallas för "källaräktenskap" är på grund av det faktum att moskéer, där makarna kan vigas religiöst, många gånger är placerade i källarplan, skyddsrum och liknande utrymmen. Källaräktenskapen betecknas ibland också som informella äktenskap eftersom de inte uppfyller de formkrav som uppställs i svensk lag.

Av de inblandade parterna kan "äktenskapen" ändå anses uppfylla de krav som uppställs på äktenskap i den islamiska lagen. I dessa fall kommer "makarna" att betraktas som gifta av släkt, familj och medlemmarna i den egna etniska och religiösa gruppen.

Sammanfattningsvis, stämmer det som du har skrivit. Källaräktenskap uppfyller inte kraven som ställs på äktenskap i den svenska äktenskapsbalken och källaräktenskap är alltså inte giltiga i Sverige, men äktenskapen kan vara giltiga enligt islamiska lagen. Ni anses alltså inte som gifta enligt svensk lag.

Hoppas du fick svar på din fråga, annars är du välkommen att ställa en ny till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Erika BjörnforsRådgivare