Vad är giftorättsgods?

Hej jag undrar vad giftorättsgods är? Kan ni förklara vad det betyder tack?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Huvudregeln är att all egendom som makarna har i ett äktenskap är giftorättsgods. Giftorättsgodset ska ingå i bodelningen vid en skilsmässa, enligt 10 kapitlet 1 § Äktenskapsbalken (ÄktB). Giftorättsgods är den egendom som en make har och som inte är enskild egendom, enligt 7 kapitlet 1 § ÄktB. För att något ska vara enskild egendom krävs det att det står till exempel i ett äktenskapsförord, i ett gåvobrev eller i ett testamente (om man fått egendomen), 7 kapitlet 2 § ÄktB.

Vänligen,

Siva ArifRådgivare