Vad är en säljare tvungen att göra om denne levererat en begagnad telefon istället för en ny telefon som köparen har beställt

Blev skickad en begagnad telefon av Tele2 (beställde en ny). Jag ringde upp dem, förklarade att den "nya" telefonen var märkbart använd och har repor på metallhöljet och de säger att de >troligen> kommer skicka en ny till mig. Vad är de skyldiga att göra enligt lagen?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag antar att du köpt denna telefon som privatperson av Tele 2 vilket gör att du räknas som en konsument och konsumentköplagen blir tillämplig.

Enligt 16 § KKL ska varan anses felaktig om den bl.a. inte har samma kvalitet som avtalats. I ditt fall så har du ingått avtal för en ny telefon varför den begagnade telefonen inte är avtalsenligt och felaktig enligt lagens mening.

Om en vara är felaktig har du rätt till avhjälpning, omleverans, prisavdrag, hävning och även skadestånd enligt 22 § KKL. Detta förutsätter att du reklamerat inom två månader efter du märkt felet vilket du verkar ha gjort (23 § KKL)

Omleverans är den mest rimliga åtgärden i ditt fall eftersom avhjälpning inte kan ske (de kan inte förnya en begagnad telefon), och de andra åtgärderna kan endast göras gällande om omleveransen inte sker. Du har enligt 26 § KKL rätt till omleverans, vilket innebär att du har rätt till en ny telefon.

Vänligen,

Civan ÖztürkRådgivare