Skadeståndsskyldighet vid avtalsbrott (Lägenhet)

Jag har skrivit på ett avtal för en lägenhet. I avtalet står en punkt som säger "Förhandstecknarens underlåtenhet att fullgöra i detta avtal åtagna förpliktelser kan medföra skadeståndsskyldighet för samtliga kostnader och skador" . Vilka kostnader kan vara aktuella?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Skadeståndsskyldighet innebär ansvar för den ekonomiska skadan som säljaren har drabbats av, till följd av avtalsbrottet. Beroende på vilken skada som har orsakats, aktualiseras olika kostnader.

Om lägenhet exempelvis behöver säljas till följd av avtalsbrottet kan skadan bestå av omförsäljningskostnader, den eventuella mellanskillnaden mellan priset i förhandsavtalet och försäljningspriset som erhålls vid omförsäljning, samt de administrationskostnader som uppkommer i samband med omförsäljningen.

Med vänliga hälsningar,

Zuzu RabiRådgivare