Väckande av skadeståndstalan mot kommun

Hej Skriver för min dotters räkning... Hon gick på Liljeholmstorget i Stockholm, stannade bredvid en sk "pållare" som står som hinder för bilar. Denne pållare ramlade precis ner på hennes fot och krossade stortån varför hon tvingades uppsöka läkare och blev sjukskriven. Kunde inte ta sig till sitt arbete med kostnader som följd för både läkarkostnader och arbetsförluster. Staden vill inte ta sitt ansvar för den bristfälligt uppställda pållaren. Frågan är, hur kan man gå vidare i ett sådant ärende? Med vänlig hälsning J

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att utkräva skadestånd kan du väcka en skadeståndstalan. Det gör du, enligt rättegångsbalken 13 kap. 4 §, genom att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten.

I skadeståndslagen 2 kap. 1 § stadgas att den som genom vårdslöshet vållar personskada ska ersätta den. Det krävs då att Stockholms stad har vållat skadan vilket kan ske genom underlåtenhet att undanröja en fara som man har skapat. Vidare fordras att det föreligger så kallad adekvat kausalitet, det vill säga ett tillräckligt orsakssamband, för att skadeståndsskyldighet ska föreligga. Dessa bedömningar vågar jag inte göra utan att veta mer om omständigheterna. Ersättningen ska enligt 5 kap. 1 § omfatta bland annat ersättning för sjukvårdskostnader, inkomstförlust och fysiskt lidande av övergående natur (så kallad sveda och värk). Det kan i sammanhanget också nämnas att 3 kap. 2 § avseende statens och kommuners ersättningsskyldighet inte är tillämplig då detta inte rör myndighetsutövning. Det innebär bara att ersättning inte kommer utgå för ren förmögenhetsskada, om inte skadan vållats genom brott, vilket ändå inte tycks vara relevant i din dotters fall.

För att utforma talan på ett bra sätt rekommenderar jag att ni rådgör med någon juridiskt kunnig. I tvistemål, som det här, är det möjligt att förlikas. Därför skulle jag i första hand rekommendera att återigen kontakta Stockholms stad för att nå en lösning er emellan. På så sätt slipper ni risken att stå för rättegångskostnader och sparar samtidigt en hel del tid.

MVH

Lawline RådgivareRådgivare