Utmäts egendom vid skuldsanering?

Hej! Jag har en fråga ja har en Volvo 940 1994 års modell värd 8000 kronor får jag behålla den om jag ansöker om skuldsanering? Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Denna fråga regleras i skuldsaneringslagen (skuldsL). För att bli beviljad en skuldsanering krävs att innan man ansöker vidtagit åtgärder för att bättra sin situation. Bland annat bedöms ansökan utefter din oförmåga att betala, inte din ovilja. Med det vill jag säga att det kan vara så att om det finns möjligheter för dig att transportera dig på annat sätt än med bil, som innebär en positiv ekonomisk effekt, kan bilen hindra dig från att bli beviljad skuldsanering (jfr 9 § SkuldsL). Skuldsanering innebär inte att din egendom tas i beslag utan man arbetar istället fram en betalningsplan samt reducerar skulderna i syfte av att de ska bli avbetalda på ca 15-20 års sikt. Skulle du däremot inte bli beviljad skuldsanering kan det hela rendera i ett utsökningsförfarande påkallat av en av dina borgenärer, således riskerar din bil att bli utmätt förutsatt att det inte går att ordna transport för dig till och från arbetet (jfr 5 kap. 1 § UB).

Hoppas du fick svar på din fråga,
MVH

André BlomquistRådgivare