FrågaSKADESTÅNDSRÄTTÖvrigt28/02/2021

Utmätning skadestånd

Om man blir berättigad till skadestånd i ett mål och om man har skulder hos Kronofogden - får man då behålla skadeståndet eller tar KFM pengarna? Om dom inte tar pengarna - hur många gånger kan man få skadestånd för samma brott fast i olika tingsrätter?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga. Du undrar alltså huruvida Kronofogden får utmäta skadestånd samt hur många gånger du kan få skadestånd för en och samma skada i olika tingsrätter.

Utmätning av skadestånd

Skadestånd får i vissa fall utmätas. Tillämpliga bestämmelser därom finns i 5:7 UB. Där står att skadestånd med anledning av personskada, frihetsberövande, falskt åtal, ärekränkning eller annat sådant inte får utmätas medan skadeståndet innestår hos den som ska utge det.

När skadeståndet utbetalats får det utmätas om det sammanblandats med andra tillgångar (alltså till exempel satts in på ett konto där det redan finns pengar). För privatpersoner kan det vara okej att medlen under en kortare tidsperiod sammanblandas på ett konto innan skadeståndet avskiljs.

Eftersom det inte framgår av din fråga vilken typ av skada som föranlett skadeståndet kan jag inte uttala mig om huruvida det är fråga om sådant skadestånd som får undantas utmätning. Om skadeståndet överensstämmer med vad som listas i 5:7 st 1, hålls avskilt och ska tillgodose ett försörjningsbehov alternativt om mindre än två år har förflutit sedan utbetalningen får det inte utmätas.

Skadestånd

Du kan få skadestånd för en skada en gång. Enligt principen om ne bis in idem får samma sak inte prövas två gånger, vilket innebär att om ditt fall varit uppe för bedömning i en rättegång får prövning inte ske igen efter att domen vunnit laga kraft (se RB 17:11 st 3).

Vidare är syftet med skadeståndet att neutralisera den uppkomna skadan, vilket innebär att skadeståndets storlek bestäms i förhållande till skadan. Därför skulle det te sig motsägelsefullt om skadestånd kunde utdömas flera gånger för samma skada.

Sammanfattning

Vissa typer av skadestånd får utmätas, andra inte. Detta beror på vilken typ av skada som föranlett skadeståndet. Under förutsättning att det rör sig om någon av de skador som listas i 5:7 st 1 och medlen har hållits avskilda och antingen utbetalats för mindre än två år sedan alternativt ska tillgodose ett kvarstående försörjningsbehov får det inte utmätas. Man kan endast få skadestånd för en och samma skada vid ett tillfälle.

Hoppas att du fått svar på dina frågor och återkom gärna vid ytterligare funderingar.

Vänligen,

Viktoria Silfverplatz Rådgivare