Utmätning och skuldsanering - hur påverkas en make?

Hejsan!

Under vårt äktenskap har min fru dragit på sig en massa skulder utan min vetskap, som har gått till kronofogden . Hon har fått kämpa med dessa skulder i ca 9 år nu som blir oväsentlig mindre och sen på grund av dyra tandläkare kostnader mm där inbetalning stoppas under en viss tid, ökar summan igen. Så det känns som att det aldrig går ner.

Hon har varit i kontakt med dom olika lånegivarna för att försöka göra upp en avbetalning med dom i stället för med kronofogden så att hon blir av med skulden. Men ingen är villig att göra detta.

Hon har nu skickat in om skuldsanering. Men hur kommer det att påverka det mig? Kan dom tex kräva att jag skall sälja min bil?

Lawline svarar

Hej och tack för at du vänder dig till Lawline med din fråga!

Reglerna om skuldsanering och utmätning hittar du i skuldsaneringslagen och utsökningsbalken (UB). Jag kommer först redogöra för hur din sambo kan påverkas av er relation i en skuldsanering och sen förklarar jag hur du och saker du äger kan påverkas av din frus situation.

Skuldsanering – hur går det till?

Kronofogdemyndigheten (KFM) prövar om en person kan få skuldsanering. KFM fattar ett beslut om skuldsanering när det är utrett att personen inte har förmåga att betala sina skulder och det kan antas att läget inte förändras inom en överskådlig framtid. Bedömningen sker utifrån den skuldsatta personens ekonomiska förhållanden. Att den skuldsatta t. ex. är gift med någon som har en bättre ekonomisk förmåga hindrar inte att KFM beslutar om skuldsanering.

Beviljas skuldsanering kommer KFM att upprätta en plan för hur skuldsaneringen kommer se ut. Bl. a. specificeras hur och när samt hur mycket personen ska betala (skuldsaneringslagen 29 §). Beloppet som ska betalas enligt betalningsplanen ska bestämmas så att skuldsaneringen tar i anspråk alla tillgångar och inkomster efter avdrag för ett förbehållsbelopp.

Förbehållsbeloppet – det som personen får behålla av sina inkomster – är en summa som behövs för den skuldsattas och familjens underhåll. Det är dels ett normalbelopp som beräknas schablonmässigt och anses inkludera alla vanliga levnadskostnader. Dels är det kostnader för boende. Normalbeloppet för en sammanlevande make är 7 820 kr (UB 7 kap. 4-5 §). Finns det barn i familjen läggs det till en summa för varje barn. Om det finns särskilda behov av sjukvård, tandvård, barnomsorg mm kan det också beaktas. Förbehållsbeloppet kan också påverkas av att man har en make som har en större förmåga att bidra till familjens försörjning. Har man en partner med höga inkomster kan ens förbehållsbelopp alltså bli mindre.

Makars egendom när en är skuldsatt

En person är alltid själv ansvarig för sina skulder och det är en skuldsatt persons egendom som kan tas i anspråk för dennes skulder. En makes egendom kan påverka hur betalningsplanen utformas enligt ovan, men tas inte i direkt anspråk vid t. ex. en utmätning.

Om KFM utmäter egendom hos en person som bor tillsammans med en make eller sambo ska de utgå från att lös egendom som makarna har i gemensam besittning tillhör den skuldsatta personen. För att KFM inte ska ta egendom i anspråk måste det göras sannolikt att de antingen är samägande eller att den andra maken äger egendomen (UB 4 kap. 19 §). Skulle det bli aktuellt för KFM att utmäta egendom kan de alltså utgå från att saker som ni har tillsammans är din frus och ta det i anspråk. Då måste du kunna visa att ni äger det tillsammans eller att det tillhör dig. Eftersom bilar är registrerade är det i allmänhet lätt att visa vem som faktiskt äger en bil.

Sammanfattning

Din fru är själv ansvarig för sina skulder och vid skuldsanering och utmätningar är det hennes egendom och hennes ekonomiska förhållanden som tas i anspråk och beaktas. Skulle KFM göra en utmätning kan de däremot utgå från att saker ni har i gemensam besittning tillhör din fru. För att undvika att saker ni äger tillsammans eller som du äger själv utmäts måste du kunna visa att du är den rätte ägaren. Det är ofta lätt att visa vem som äger en bil genom att titta på vem som står som registrerad ägare hos Transportstyrelsen.

Din ekonomiska situation kan däremot indirekt påverka er ekonomi, eftersom din inkomst beaktas när KFM beräknar det förbehållsbelopp som din fru kan behålla om hon får sin lön utmätt eller får skuldsanering. Har du en god ekonomisk förmåga kan din fru få behålla mindre av sina inkomster och ni får då sammanlagt mindre pengar att röra er med.

Vid fler frågor om skuldsanering eller utmätning kan du alltid kontakta KFM eller läsa mer på deras hemsida. I er hemkommun finns det också en budget- och skuldrådgivare som kan ge svar på frågor och råd om privatekonomin.

Jag hoppas att detta har varit till din hjälp.

Vänliga hälsningar,

Mikaela von BornstedtRådgivare