Utmätning av tillgångar för makes skulder

Hej !

Jag där gift och har 3 barn. Tjänar ca 600.000:- år. Har skulder på ca 800.000:- sedan jag tagit nödlån åt min fru (företaget i konkurs). 400.000:- av dessa ligger hos Kfm.

Jag försöker nu betala tillbaka mina lån och ser ljuset i tunneln. Min fru har mycket mer skulder. Hur skyddar jag mig emot dem ?

Tacksam för svar !

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst vill jag säga att varje make är ansvarig för sina egna skulder. Med det följer att dina egna tillgångar inte kan utmätas för din frus skulder. Detta framgår av Utsökningsbalken (UB) 4 kap. 17 §.

Däremot presumeras egendom som finns i er gemensamma besittning vara gäldenärens, med andra ord om ni har ett gemensamt boende och i det boendet finns tillgångar kommer det att antas att de tillgångarna tillhör din fru och därmed kan de utmätas för hennes skulder, det framgår av UB 4 kap. 19 §.

Ni kan välja två olika sätt för att undvika detta, båda framgår av UB 4 kap. 19 §.

1. Ni gör det sannolikt att egendomen är samägd. Om ni lyckas med det kan endast hälften av egendomen utmätas.

2. Ni kan visa så tydligt att egendomen tillhör dig (eller annan) att det framgår att den ej tillhör gäldenären (din fru). Om ni lyckas med det kommer egendomen inte att utmätas.

Det krävs mindre bevis för att lyckas med att visa samägande, det framgår av frasen "göra det sannolikt", det innebär alltså att det är lättare att lyckas med. Behöver ni en större utredning från oss, föreslår jag att ni ringer numret nedan för närmare rådgivning.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Behöver du vidare hjälp med er situation är du välkommen att kontakta oss på tfn 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se

Lawline RådgivareRådgivare