Utköpt från lokalhyreskontrakt

Hej, mitt företag har en hyreslokal med ett kontrakt som löper till 2019. Det har visat sig att bostadsrättsföreningen är intresserad av använda lokalen till annat. Det jag undrar är om jag har laglig rätt att erbjuda föreningen at köpa ut företaget ur kontraktet? Och vad är isåfall ett rimlig pris?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga,

Om hyresvärden vill använda lokalen för ett annat ändamål och ni är intresserade av att flytta står det er fritt att komma överens med denne om att bli utköpta och till vilket pris. Beroende på er situation, vad som står i hyresavtalet och vart ni planerar att ta vägen efter en flytt från lokalen (har ni en ny lokal att flytta till?) skulle ni förslagsvis kunna komma överens om en ersättning på mellan en halvårshyra och en årshyra. Detta är dock bara ett förslag. Glöm inte att hyresförhållandet går ut på att det är ni som betalar hyra för lokalen, och inte tvärtom. Be hyresvärden komma med ett bud och förhandla sedan! Om hyresvärden har ett mycket stort intresse av att köpa ut er kan ni säkert få en bra uppgörelse.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare