Uthyrning av bostadsrätt

Hej! Jag har en bostadsrättstvåa på 56 kvm och funderar nu på att hyra ut den, skälet är att jag blivit uppsagd från mitt arbete. Månadskostnaden med avgift, ränta samt amortering hamnar på ca 13.400:-. Så till frågan, hur mycket hyra får jag ta? samt är min dåliga ekonomi ett godtagbart skäl för föreningen? och slutligen hur länge får man hyra ut sin bostad?

Tack på förhand.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga. Jag utgår från att du tänker hyra ut hela bostadsrätten och inte bara något rum medan du bor kvar.

Rätten att hyra ut sin bostadsrätt

Du har rätt till att hyra ut din bostadsrätt om du får bostadsrättsföreningens samtycke eller hyresnämndens tillstånd (7 kap. 10-11 § bostadsrättslagen). Det finns inget krav på en bostadsrättsförening att tillåta upplåtelse i andra hand utan det beror helt och hållet på bostadsrättsföreningens policy. Om bostadsrättsföreningen inte skulle ge sitt samtycke är det dock möjligt att ta frågan till hyresnämnden. Om du då har ett skäl för att hyra ut och bostadsrättsföreningen inte har en befogad anledning till att vägra lämna ett samtycke så ska du få hyra ut bostadsrätten. Skäl som hänför sig till bostadsrättshavaren kan godtas så dålig ekonomi kan godtas.

Bestämmande av hyran

Ditt hyresförhållande med hyresgästen regleras av lagen om uthyrning av egen bostad. Det råder då stor frihet i bestämmandet av hyran. Du har rätt att ta ut så mycket i hyra så det täcker dina kostnader. Du kan även ta ut mer men om hyran påtagligt överstiger dina kostnader kan hyresgästen hos hyresnämnden begära att få sin hyra sänkt. (4 § andra stycket lagen om uthyrning av egen bostad).

Hyrestidens längd

Det finns ingen bestämd gräns för hur länge du får hyra ut din bostadsrätt. Det beror på vad bostadsrättsföreningen samtycker till eller hyresnämnden tillåter. Oavsett hur länge du hyr ut din bostadsrätt kan hyresgästen aldrig kräva att hyresavtalet förlängs. En hyresgäst har inget besittningsskydd enligt lagen om uthyrning av egen bostad.

Jag hoppas du har fått svar på dina frågor. Om du har några fler funderingar är du välkommen att skriva i kommentarsfältet nedan eller höra av dig igen.

Vänliga hälsningar,

Hanna SalajinRådgivare