Uthyrning av bostadsrätt

Jag äger en bostadsrätt.

1. Får min pensionerade far bo där utan tillstånd från bostadsrättsföreningen (jag bor utomlands)?

2. Kan jag hyra ut min bostad på obestämd tid samt ange skälet att jag tänker pensionera mig i bostaden till föreningens styrelse (jag bor utomlands)?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline!

För att få hyra ut din bostadsrätt krävs tillstånd av bostadsrättsföreningens styrelse (7 kap 10 § bostadsrättslagen (BRL)) eller tillstånd från hyresnämnden (7 kap 11 § BRL). Tillstånd kan lämnas av hyresnämnden om du har skäl för uthyrningen och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke.

I ditt fall vill du hyra ut lägenheten till en närstående, din far, för att du bor utomlands. Det här bör vara ett godtagbart skäl för uthyrning, åtminstone så länge uthyrningen är under relativt kort tid. I ditt fall framgår inte hur lång tid du avser att vara borta. Min bedömning är att du inte bör få rätt att hyra ut till din far på obestämd tid framöver.

Du säger även att du vill hyra ut för att "pensionera dig i bostaden". Jag förstår inte riktigt vad du menar, men i och med att du avser att hyra ut på obestämd tid bör du inte har rätt till tillstånd av hyresnämnden för uthyrningen.

Hör gärna av dig om du har fler frågor!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare