uthyrning andrahand - bostadsrätt

Hej Lawline!

Hoppas på era råd och vägvisning i mitt ärende.

Jag har hyrt ut min lägenhet (bostadsrätt) i andra hand då jag studerar på annan ort. Jag har fått OK från förening osv.

Jag har upptäckt fel på lägenheten som visat sig precis efter att han flyttat ut. Den stora delen är märken på väggar som gör att jag måste måla om men framförallt en skada på badrumsdörren där det var som en buckla längre ner. Gästen har då försökt laga det och målat den delen av dörren i en annan vit färg. Jag missade detta då lampan i hallen vid dörren ej fungerade (notera att han skruvat ur lampan för att den inte skulle lysa, lampan var alltså fungerande men bara lite urskruvad) jag meddelade honom detta direkt cirka 20 minuter efter att han lämnat lägenheten, tyvärr hann jag betala tillbaka depositionen. Han har även bekräftat att han har orsakat skadan. Jag skulle behöva veta vilken juridisk instans jag ska vända mig till för att få hjälp samt vilket lagrum jag kan använda mig av. Det är inte en fråga om pengar snarare en principsak att man kan vara så fruktansvärt respektlös mot någon annan.

Stort tack för er hjälp!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Privatuthyrningslagen

När man hyr ut sin bostadslägenhet (bostadsrätt) för annat än fritidsändamål är det lagen om uthyrning av egen bostad som gäller (privatuthyrningslagen). Av 1 § privatuthyrningslagen framgår det att 12 kap jordabalken gäller om inget annat framkommer i privatuthyrningslagen. 12 kap jordabalken (även kallad för hyreslagen) reglerar hyresförhållanden och behandlar en rad olika situationer som kan förekomma.

Vårdnadsplikt

I 12 kap 24 § jordabalken framkommer det att hyresgästen ska vårda lägenheten med vad därtill hör. Denna paragraf beskriver nämligen en vårdnadsplikt för hyresgästen. Hyresgästen ska ersätta skada som uppkommit i lägenheten genom vårdslöshet, försummelse eller vållande. Skador som är att anse som normalt bruk eller vanligt slitage omfattas inte. Därmed är hyresgästen endast skyldig för sådana skador som inte är inom detta. Det så kallade culpaansvaret är långtgående för hyresgästen, som ansvarar för sig själv men även för de gäster som kommer in i lägenheten och som vållar skada på lägenheten. Hyresgästen är dock inte ansvarig för rena olyckshändelser. Hyresvärden är den som har bevisbördan. Det betyder att hyresvärden ska bevisa att skadan uppkommit under hyrestiden.

Normalt slitage?

De märkena på väggarna som du beskriver skulle jag säga är normalt slitage och inte är skadeståndsgrundande. Exempel på normalt slitage är hål i väggar efter tavlor, eller repor i golvet efter möbler osv. Så här från du nog tyvärr stå för målningen själv.

När det gäller badrumsdörren är detta högst oklart. Detta skulle hyresgästen kunna bli ersättningsskyldig för, men det gäller att skadan inte skett genom en olyckshändelse. I största sannolikhet rör det sig om en sådan. Om det inte är så, ska personen ersätta en ny dörr åt dig.

Bostadsrättslagen - bostadsrättshavaren

Det ska även nämnas att bostadsrättshavaren har det största ansvar för sin lägenhet. Detta framkommer av 7 kap 12 § bostadsrättslagen. Där står det att bostadsrättshavaren ska på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick. Därmed får bostadsrättshavaren själv bekosta skador och slitage som uppkommer på grunda av uthyrning i andra hand.

Domstol

För din sista fråga, vart man ska vända sig till för juridisk instans och det är tingsrätten. Där krävs det att du lämnar in en stämningsansökan med mera.

Sammanfattning

Som jag nämnt ovan så lär skadorna på väggarna anses vara normalt slitage, när det gäller dörren är det lite oklart vad som gäller eftersom jag inte riktigt vet vad som hänt. Om jag vore du skulle jag kontakta hyresgästen och bara snacka med honom och försöka lösa problemet tillsammans. Det är alltid bästa sättet att lösa konflikter. Jag förstår och har full respekt för att du känner dig illa behandlad över att han betett sig respektlöst. Men som sagt ta kontakten och diskutera, det är alltid det bästa sättet att diskutera oavsett hur arg och besviken man blir. Att gå till domstol tar lång tid och kostar mycket pengar. Det kan bli väldigt dyrt om det visar sig att du dessutom förlorar. I tvistemål blir man nämligen tvungen att betala motpartens rättegångskostnader om man förlorar processen. Därför är mitt tips till dig eftersom det är rätt omständligt att gå till domstol är att kontakta hyresgästen och kom överens. Om det nu är så att du vill gå till domstol i alla fall skulle jag tipsa dig om att kontakta en jurist, för att kunna få bästa möjlighet till att få en bra process i domstol.

Jag hoppas att mitt svar har hjälpt dig en bit på vägen och det är bara att höra av dig om du har fler funderingar!

Om du vill ha mer rådgivning eller hjälp av en jurist så har vi väldigt duktiga jurister här på Lawline. Då kan du vända dig till vår telefonrådgivning eller boka tid med en jurist.

Boka tid med en jurist för 1699 kr/h, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 1. Gratis telefonrådgivning, ring oss på 08-533 300 04 och välj knappval 2.

Vänligen,

Sandra WredeRådgivare