Utgår man från inköpspriset eller nuvarande marknadspriset vid beräkning av kapitalvinst när det gäller gåva?

Hej!

Jag tänker ge en lgh till min dotter som gåva, den är värd 2,4 mil, och jag har köpt den för 2 mil. Jag har betalat 600 000: kontant, resten är lån. Min dotter kommer att ta över lånet.

Min fråga är: om min dotter ska sälja lgh senare t ex för 3 mil, hur beräknas skatten? Utgår skatteverket från inköpspriset (2 mil) eller nuvarande marknadspriset (2,4 mil)?

Tacksam för svar

mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Inkomstskattelagen reglerar vad som gäller angående skatten, jag kommer därför utgå från denna lag när jag svarar på din fråga. Jag kommer även utgå från att lägenheten utgör en bostadsrätt.

Eftersom din dotter kommer överta lånet vilket likställs med en kontant betalning så kommer din dotter anses köpa lägenheten för 1,4 miljoner (lånet) medan resterande del på 1 miljon (din kontanta betalning + resterande marknadsvärde) anses utgöra gåva. Detta får betydelse eftersom gåvodelen inte medför skattepliktig inkomst för din dotter medan försäljningsdelen gör det (8 kap. 2 §, 42 kap. 30 § inkomstskattelagen)

Om din dotter sedan säljer lägenheten för 3 miljoner så utgår man från försäljningen på 1,4 miljoner + hälften av ditt omkostnadsbelopp 1 miljon = 2,4 miljoner.

Jag hoppas du är nöjd med ditt svar! Annars kan du alltid höra av dig till oss igen.

Vänligen,

Madeleine RunessonRådgivare