FrågaFASTIGHETSRÄTTServitut19/12/2021

Utformning av servitut

"Frågor gällande regler för servitut för avlopp och vatten"

Vi bor i en fastighet som är den tjänande

Och 15 meter ifrån ligger den härskande fastigheten.

Kan ett servitut vara utformat med texten "den gemensamma brunnen och det gemensamma avloppet" d.v.s som att vi äger det ihop.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Servitut regleras främst i 14 kap. Jordabalk (1970:994) (Hädanefter JB).

Jag tolkar din fråga som att du undrar hur ett servitut på bästa sätt formuleras. Därför kommer jag på ett generellt plan redogöra för servitut, hur rättigheterna är skyddad i olika situationer, och hur jag tycker att ni bör göra i er situation.

Official- och avtalsservitut

Det finns två typer av servitut och rättigheterna som är knutna till servitutet är lite olika skyddade.

Det finns s.k. avtalsservitut och officialservitut. Officialservitut utfärdas av en myndighet, och avtalsservitut uppstår genom avtal mellan berörda parter. Det är detta som är aktuellt i ert fall.

Generellt är det så att servitut är knutna till fastigheten och inte ägaren som upprättar servitutet. Vid olika fastighetsförändringar skiljer de sig dock åt lite. Officialservitut hänger ihop med marken och kvarstår även vid förändringar i den aktuella fastigheten. Avtalsservitut kan i sin tur delas upp i två kategorier. Det ena är lokaliserade servitut, som fortsätter att gälla i den del av fastigheten som det är lokaliserat vid en avstyckning. Ett olokaliserat servitut kommer däremot att fortsätta gälla både på stamfastigheten och den nya styckningslotten vid en avstyckning. Är det istället fråga om fastighetsreglering kommer ett lokaliserat servitut att upphöra om det är på marken som i det fallet tillförts. Olokaliserade servitut kommer fortsatt att gälla för hela fastigheten efter att annan mark har tillförts.

I ert fall är det antagligen fråga om ett lokaliserat servitut eftersom det rör tillgången till specifika avloppsledningar och en bestämd brunn.

Formkrav

Det är viktigt att ett avtalsservitut följer formkraven i 14 kap. 5 § JB. Annars är de nämligen inte giltiga. Servitutet ska utformas skriftligen av ägaren till den tjänande fastigheten, och ändamålet med servitutet ska uppges, samt vilken fastighet som är härskande respektive tjänande.

Tips och råd

Servitut är något som potentiellt kan få väldigt stora konsekvenser. Dels för en fastighets värde eftersom servitutet är knutet till fastigheten och inte ägaren, men också för grannsämjan. Dessutom gäller de på obestämd tid, och de är svåra att häva när de väl är skrivna. Därför är det viktigt att man är väldigt precis med vad man menar när man skriver ett avtalsservitut.

I ert fall skulle jag snarare vara övertydlig och formulera det " brunnen och avloppet på den tjänande fastigheten, vilka är avsedda för X bruk…". Däremot vill jag varna för att skriva generella saker som att något ska är avsett för "gemensamt bruk", eftersom det är oklart vad det betyder exakt. För att skriva en korrekt formulering är det viktigt att veta vad servitutet är avsett för, och hur du vill att det begränsas.

Vill du ha hjälp med att utforma en passande formulering av servitutet hjälper vi gärna till med detta, så att det blir så som det är tänkt och eventuella missförstånd undviks. Skulle du vilja ha hjälp med detta, eller skulle du ha några följdfrågor är du välkommen att kontakta mig på: Daniel.Hogman@lawline.se

Hoppas du fick svar på din fråga!

Daniel HögmanRådgivare