FrågaAVTALSRÄTTGåva08/11/2013

Utfästelse av stipendium

Vid min student 2011 tilldelades jag offentligt ett stipendium á 25 000:- under studentlunchen inför personal och samtliga avgångselever. Stipendiet delades ut av en ideell förening i staden, vars syfte är att ”stimulera till ökad kunskap och kreativitet”. Stipendiet finansieras av det lokala näringslivet (sponsorer) och pengarna utdelas till eleven i fråga först när denne antagits till ett högskole- eller universitetsprogram. Det fanns inget i stipendiet 2011 som reglerade inom vilket tidsspann detta behövde ske. Alltså fanns ingen tidsbegränsning för de pengar jag tilldelades, varken skriftligt eller muntligt. Planer för vidare studier fanns för min del, men inom en obestämd framtid. Idag har det gått drygt två år sedan stipendiet tilldelades mig och planen om fortsatta studier ligger fortfarande några år framåt i tiden för mig. Nu har jag fått ett mail av föreningens ordförande som föreskriver  att stipendiaten ska ha påbörjat sina studier efter maximalt två sabbatsår. I mitt fall, då jag redan har tagit två år, har styrelsen beslutat att göra en övergångsregel som ger mig ett extra år. Det innebär att jag senast hösten 2014 ska ha påbörjat studier på något högskole- eller universitetsprogram för att få ut stipendiepengarna, vilka annars återgår till föreningen för att användas i den kompetenshöjande verksamheten. Det fanns överhuvudtaget inte några villkor ur tidsaspekt alls när jag mottog mitt stipendium 2011. Har föreningen verkligen rätt att göra så?

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Enligt 1 § gåvolagen är en utfästelse likt din bindande för gåvogivaren när den kommit till allmänhetens kännedom. Min bedömning är att så är fallet när ditt stipendium delades ut inför elever och personal. Utfästelsen är bindande i den form den kom till. I ditt fall innebär detta att ditt stipendium bör gälla utan tidsbegränsningen som tillkommit genom de nya villkoren.

Jag hoppas att detta besvarade din fråga.

Med vänlig hälsning,

Sarah HRådgivare